Direct naar artikelinhoud
winkelen

Outletkortingen blijken vaak valse koopjes

Het Outlet Center in het Nederlandse Roermond.Beeld Hollandse Hoogte / John Peters

Ook gek op afgeprijsde merkkleding in bekende outletshoppingcentra? Vaak gaat het om valse koopjes, waarschuwt een undercoverreportage. “Dit is bedrog.”

Outletshoppingcentra en -websites lijken een paradijs voor koopjesjagers. Waarom nog de volle pot betalen voor een nieuwe Levi’s-jeans in de winkel als je er eentje met zware korting van het vorige seizoen op de kop kunt tikken?

Alleen blijkt nu dat outletfans vaak in de luren worden gelegd. Het Duitse tv-programma WDR Recherchen wijdde een hele reportage aan “de façade van de kortingwalhalla’s”. Wie dacht dat outlet enkel betekent dat het om kledingstukken uit vorige collecties gaat, of items met een kleine fabricagefout, komt bedrogen uit. Dat blijkt lang niet altijd het geval. Niet zelden zijn het broeken, polo’s en shirts die speciaal voor outletwinkels worden gemaakt, ontdekten de undercoverjournalisten in ‘De outletleugen’. Stukken van bekende merken als Tommy Hilfiger, Hugo Boss en Levi’s bleken nooit in de gewone winkels te zijn verkocht.

Mindere kwaliteit

“Dit mag niet. Consumenten worden bedot”, zegt Wendy Luyckx van kledingfederatie Crea­moda. Een etiket waarop een blazer van bijna

200 euro plots aan de helft wordt verkocht, ziet er natuurlijk aanlokkelijk uit. Maar als het kledingstuk nooit effectief in de winkel aan de originele prijs is verkocht, waarop is die afprijzing dan gebaseerd? “Zo is het makkelijk om iets goedkoper voor te stellen. Wij zijn niet tegen outlets, maar het moet wel op een correcte manier gebeuren.”

'Wij zijn niet tegen outlets, maar het moet wel op een correcte manier gebeuren'
Wendy luyckx (Kledingfederatie Creamoda)

Komt nog bij dat de kleding uit dergelijke parallelle outletcollecties vaak van mindere kwaliteit is: van minder strak geweven stoffen tot zwakkere stiksels, stoffen die makkelijker krimpen in de was en goedkoper of minder materiaal. Zaken die een ongetraind shoppersoog niet meteen in de winkel zullen opvallen.

Aan liefst vijf van de zeven stuks die de journalisten in een gespecialiseerd labo lieten onderzoeken, scheelde iets. Zo kwam een blazer van Polo Ralph Lauren al zwaar beschadigd uit één stoombeurt. Volgens experts willen de merken zo een grotere afzetmarkt verkrijgen en tegelijk toch besparen op energie- en werkkosten om meer winstmarges te behalen. En de kledinglabels zelf? Die reageren niet of blijven volhouden dat het om dezelfde kwaliteit gaat.

Riskant

WDR Recherchen beperkte zijn onderzoek niet tot Duitse voorbeelden. Dezelfde praktijken deden zich ook voor in het grote Nederlandse outletdorp Fashion Roermond, niet ver van de Belgische grens. De Nederlandse Consumentenbond veroordeelde de “consumentenmisleiding” al.

Maasmechelen Village kwam niet aan bod in de reportage. Nochtans bevat het Limburgse outletdorp ook winkels van Tommy Hilfiger, Hugo Boss en Polo Ralph Lauren. Op de vraag of hier ook speciale outletcollecties worden aangeboden, wilden winkeliersters niet ingaan. “Daar mogen wij niks over kwijt. Dat moet je maar aan de woordvoerder vragen”. Die bleek gisteren op zijn beurt niet bereikbaar voor commentaar.

“We hebben dat al willen onderzoeken, want het gaat hier duidelijk om een courante strategie”, zegt Luc Ardies van Mode Unie, de modetak binnen Unizo die opkomt voor de zelfstandige kledingwinkeliers. “Maar je stoot altijd op een gebrek aan transparantie. Oneerlijke concurrentie voor de boetieks. Maar ook de klant weet dus niet wat hij precies koopt, of het om echte of artificiële kortingen gaat en waar het gemaakt is.”

'Dit is oneerlijke concurrentie voor de boetieks. Maar ook de klant weet niet wat hij precies koopt'
Luc Ardies (Mode Unie / Unizo)

Ardies vindt dat FOD Economie te weinig doet aan het probleem. De overheidsdienst meldde in het verleden nochtans al dat ze klachten ontvingen over de prijsaanduiding in outletwinkels. Ardies: “Maar tot op heden heeft dat volgens mij nog tot niets geleid.” Ook de woordvoerster van de FOD bleek gisteren onbereikbaar.

Hoe dan ook zal de outletstrategie van bepaalde merken zich uiteindelijk tegen hen keren, meent professor Ysabel Nauwelaerts (KU Leuven), gespecialiseerd in bedrijfsmanagement. “Het is alleszins een riskante strategie. Korting of geen korting: als klanten merken dat die kleding snel kapot gaat of verslijt, zullen ze niet snel geneigd zijn om nog iets van hetzelfde label te kopen. Zo hol je je eigen merk uit.”