© guy van vliet

Gezin is bijna 19.000 euro kwijt door computerfraude: "Het klinkt zo geloofwaardig dat je er toch intrapt"

Een gezin uit Nieuwkerken is bijna 19.000 euro kwijt als gevolg van computerfraude. “Er zijn nog veel slachtoffers in de regio. Daarom willen we iedereen verwittigen. Trap niet in de val: je rekening is zo leeggehaald”, waarschuwt Hubert De Bock.

guy van vliet

“We kregen op onze vaste lijn telefoon van ­iemand die zich in het Engels uitgaf voor een ­medewerker van Microsoft”, begint Hubert De Bock zijn verhaal. “We kregen het advies om onze computer aan te zetten omdat er blijkbaar iemand bezig was om deze te hacken. Bij het aanzetten van de computer merkten we dat er inderdaad iets aan de hand was. De persoon aan de telefoon gaf ons het advies om een aantal gegevens in te voeren waarmee we het hacken konden tegengaan. Dat duurde een hele tijd, en intussen ver­anderden er dingen op de computer. We kregen ook het advies om meteen een virusscan te laten uitvoeren en moesten daarvoor tien euro betalen. We waren op dat moment al achterdochtig maar werden gerustgesteld en schreven het gevraagde bedrag toch over door in te loggen op onze pc-banking. Er bleef van alles gebeuren op de computer, en toen werd plots de telefoonverbinding verbroken”, doet Hubert De Bock zijn relaas.

Britse bank

Toen de familie de computer later weer opstartte en de rekening controleerde, bleek er een bedrag van 18.795,35 euro verdwenen. Het geld was overgeschreven naar een Britse bank. “We alarmeerden onze bank die meteen alles blokkeerde, maar het geld was al weg. Van de Britse bank was het overgeschreven naar een fictief bedrijf. De kans dat we ons geld nog terugzien, is dus heel klein”, beseft Hubert De Bock, die aangifte deed bij de politie.

De buitenlandse daders deinzen voor niets terug, want ze hadden het lef om nadien nog terug te bellen. “Ze zeiden dat het een vergissing was en dat Microsoft alles meteen zou terugbetalen, maar dan moesten we opnieuw online via onze rekening. We hebben meteen de verbinding verbroken, want anders was onze rekening opnieuw geplunderd.”

In de rij

De familie is aangeslagen door wat er gebeurde en wil voorkomen dat er nog slachtoffers vallen. “Iedereen denkt dat het hem of haar nooit overkomt, maar het klinkt zo geloofwaardig dat je er toch intrapt. Onze computer is binnen voor herstelling en daar stonden we zowat in de rij: er zijn nog heel wat slachtoffers. Daarom willen we ­iedereen waarschuwen: trap niet in deze val. ­Microsoft blijkt trouwens nooit klanten te bellen. En van de bank kregen we het advies nooit meer dan 3.000 euro gewoon op de rekening te laten staan.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer