Direct naar artikelinhoud
Reclame

Procter & Gamble steekt 100 miljoen minder in reclamecampagnes online

Het hoofdkwartier van Procter & Gamble in Cincinatti.Beeld AP

Procter & Gamble (P&G) investeert minder in online adverteren. Het concern, dat merken bezit als Always, Head & Shoulders en Swiffer, heeft het afgelopen kwartaal een streep gezet door ruim 100 miljoen dollar (85 miljoen euro) aan digitale advertenties. Volgens P&G waren die reclamecampagnes niet effectief.

Het bedrijf kwam tot die conclusie toen bleek dat, na het schrappen van eerdere onlineadvertenties, de verkoopcijfers niet afnamen. "Wat ik daaruit opmaak, is dat de advertentie-uitgaven die we hebben geschrapt voor het grootste deel inefficiënt waren", vertelt financieel directeur Jon Moeller in een artikel in The Wall Street Journal.

In datzelfde artikel onderstreept David Taylor, de directeur van P&G, de woorden van Moeller. Volgens hem kwam de reclame van het bedrijf niet op de juiste websites terecht. "We hebben data waaruit blijkt dat die op een verkeerde plek stond of ineffectief was", verklaart Taylor het stoppen van de onlineadvertenties. "We willen dat iedere dollar toegevoegde waarde biedt aan de klant of aan onze aandeelhouders."

We hebben data waaruit blijkt dat reclame op een verkeerde plek stond of ineffectief was
David Taylor, directeur P&G

P&G keek vooral kritisch naar advertenties die waren geplaatst op sites met veel nepverkeer (zoals pagina's die veel werden bezocht door bots, oftewel autonome computerprogramma's) of aanstootgevende inhoud. Een jaar geleden kondigde het bedrijf al aan dat het niet meer zou investeren in Facebookadvertenties die op specifieke personen waren gericht. Zulke advertenties gingen ten koste van het algemeen bereik en hadden maar beperkt effect, aldus P&G.

Omdat P&G geldt als een van de grootste adverteerders ter wereld, worden de advertentie-uitgaven van het concern op de voet gevolgd door de reclamebranche. Volgens de jaarcijfers van P&G gaf het bedrijf vorig jaar 7,2 miljard dollar (bijna 6,2 miljard euro) uit aan advertenties. Het korten op de digitale advertenties werd scherp bekritiseerd door Trian Fund Management, een activistische investeringsmaatschappij die een belang heeft in P&G. Trian vreest dat door die maatregel de waarde van P&G's merken op langere termijn zal afnemen.