Hyperloop One haalt 310 kilometer per uur bij nieuwe test

Bij een nieuwe test in Nevada heeft de capsule XP-1 van Hyperloop One een snelheid van 310 kilometer per uur gehaald. Op termijn wil Elon Musk, die het principe bedacht, een tunnel van New York naar Washington D.C. bouwen voor het supersnelle transportsysteem.

Op 29 juli is opnieuw geschiedenis geschreven in het verhaal van Hyperloop One, het bedrijf dat werkt aan een nieuw transportsysteem waarbij capsules door een (quasi-)luchtledige tunnel flitsen. De technologie is grotendeels gebaseerd op magnetische aansturing die de capsules letterlijk doet zweven waardoor ze in theorie snelheden tot 1.200 kilometer per uur kunnen halen.

Die snelheid blijft voorlopig toekomstmuziek, maar bij een nieuwe test op het testcircuit in de woestijn van Nevada in de VS heeft de capsule XP-1 wel een recordsnelheid van 310 kilometer per uur bereikt, zo meldt het bedrijf met veel trots in een persbericht.

De XP-1 heeft daarbij bijna het volledige testcircuit benut, goed voor een afstand van 500 meter. De eigenlijke versnelling vond plaats over een afstand van 300 meter. Nadien kwam de capsule langzaam tot stilstand.

Bij de test kon Hyperloop One naar eigen zeggen alle componenten van het systeem testen, zoals de elektrische motor, het magnetische veld en het vacuĂĽmsysteem.

(Lees voort onder video)

"We hebben bewezen dat onze technologie werkt"

De test van 29 juli volgt op een eerdere test begin vorige maand. Toen haalde de XP-1 een maximumsnelheid van 112 kilometer per uur. "We hebben bewezen dat onze technologie werkt", zegt CEO Rob Lloyd. "Nu zijn we klaar om met partners, klanten en regeringen wereldwijd in gesprek te gaan om onze technologie te commercialiseren."

Mogelijk gebeurt dat laatste binnenkort in de VS. Op 20 juli liet Elon Musk via Twitter weten dat hij de mondelinge toestemming van de autoriteiten heeft gekregen om een tunnel te boren die de steden New York, Philadelphia, Baltimore en Washington D.C. verbindt en waarin capsules kunnen rijden (of zweven).

De miljardair die het principe bedacht, meent dat de reistijd tussen New York en de hoofdstad dankzij de nieuwe technologie niet meer dan 30 minuten zou bedragen. Om de tunnel te bouwen heeft hij het aparte bedrijf The Boring Company opgericht.

Meest gelezen