© BELGA

“Het staat leraren vrij extra’s te kopen voor hun klas”

Negen op de tien leerkrachten in het basisonderwijs tast in eigen buidel voor lesmateriaal. Minister Crevits wijst erop dat veel leerkrachten extra’s kopen omdat ze passioneel en geëngageerd zijn.

Sylvie Van Ginneken

Van een perforator en schriften tot muurverf of zelfs meubels: uit een enquête van het COV, de vakbond voor leraren uit het basisonderwijs, blijkt dat negen op de tien leerkrachten lesmateriaal of didactische ondersteuning uit eigen zak betaalt. Op 1 september hebben leerkrachten in het basisonderwijs gemiddeld 93 euro zelf betaald. Op het einde van het schooljaar loopt dat bedrag volgens het COV op tot ongeveer 260 euro.

Boeken uit de Kringloopwinkel

“Scholen krijgen werkingsmiddelen en zorgen daarmee voor het onmisbare materiaal in de klas”, reageert minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). “Het staat leraren natuurlijk vrij om daarbovenop zelf nog wat extra’s te kopen voor hun klas. En gelukkig! Ik vind dat dit getuigt van een engagement en een passie voor de job.”

Zo zijn er volgens Crevits bijvoorbeeld leraren die graat naar de Kringloopwinkel gaan om er boeken voor hun klasbibliotheek te kopen of hobbyfotografen en -muzikanten die hun materiaal meebrengen naar de klas. “Dat gebeurt volgens mij trouwens niet alleen binnen onderwijs. Ook wie een ander beroep heeft, kiest er voor om wel zelf iets te kopen om de werkplek of het kantoor in te richten”, zegt de minister van Onderwijs.

Besparingen op werkingsmiddelen

Vanuit de oppositie kwam vrijdagochtend felle kritiek op Crevits, die volgens SP.A “al 117 heeft afgepakt van elke leerling in het secundair onderwijs door de aanhoudende besparingen van de Vlaamse overheid” en “het stilaan onmogelijk maakt voor leerkrachten om tevreden te zijn over hun job omdat er ruim onvoldoende budget is voor lesmateriaal”.

Crevits geeft toe dat de besparingen op werkingsmiddelen een harde noot zijn. “Hoe dan ook hebben we op de werkingsmiddelen van het basisonderwijs het minste bespaard, dat weten de vakbonden ook”, reageert ze. “Ik heb al eerder gezegd dat als de budgettaire toestand verbetert, dat het basisonderwijs dan extra middelen zal krijgen.”

Gratis middelbaar onderwijs “op dit moment niet realistisch”

Wat betreft de eis van Test-Aankoop en de Gezinsbond om het secundair onderwijs volledig gratis te maken omdat de facturen oplopen tot boven de 1.200 euro per kind, houdt Crevits de boot af. “Alles kosteloos maken is op dit moment budgettair niet realistisch, het budget op orde houden is een belangrijke verantwoordelijkheid van deze Vlaamse Regering”, luidt het.

Ook een maximumfactuur is niet voor morgen, zegt de minister. “We hebben al de maximumfactuur in het basisonderwijs, een maximumfactuur in het secundair onderwijs is complex omdat je zoveel verschillende richtingen hebt en de ene richting een grotere investering vraagt dan de andere. Wie leert voor kok heeft meer materiaal nodig.”

Als je wil ingrijpen moet je eerst meten, vindt Crevits, die een studiekostenmonitor heeft laten ontwikkelen om in kaart te brengen wat ouders precies betalen voor hun schoollopende kinderen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer