Direct naar artikelinhoud
Najaar

Eén gaat dit najaar volop voor reality: "Nooit 100 procent realistisch, wel puurder dan ooit"

Voor de docureeks 'Het gezin' laten acht Vlaamse gezinnen ons meekijken in hun leven en huis.Beeld VRT

Eén zet dit najaar nog meer in op reality. Na het succes van twee seizoenen Spoed 24/7 pakt de zender binnenkort ook uit met Politie 24/7 en Het gezin. Gemaakt volgens hetzelfde stramien: het leven zoals het écht is.

“Het echte leven zoals u het nog nooit zag.” Met deze slogan stelt Eén het nieuwe realityprogramma Het gezin van Geronimo voor. Daarin laten acht Vlaamse gezinnen ons meekijken in hun leven, met onbemande camera’s die alles registreren. Een verschil met Het leven zoals het is, de succesformule die in 1998 werd gelanceerd op een camping, en werd herhaald van het kinderziekenhuis tot de luchthaven.

“Daar zijn er toen veel van besteld, tot vrijwel alle arena’s waren belicht”, vertelt Eén-netmanager Olivier Goris. “Maar het programma werd het slachtoffer van zijn eigen succes. Om nog effect te hebben, moesten er al spectaculaire dingen gebeuren. En daar schuilt een gevaar in.”

Toch blijft het ook vandaag een goede vertelvorm. Er zijn programma's als De rechtbank, De noodcentrale of De fiscus, die wel aanwezig zijn, maar puur registeren en nooit ingrijpen. En er is de nieuwe lichting als Spoed 24/7, met een opnamesysteem waarbij geen fysieke cameraploegen nodig zijn. Toevallig ook bedacht door Stef Soetewey, bezielder van Het leven zoals het is, met zijn productiehuis 100.000Volts.TV.

Spoed 24/7Beeld © VRT

Op de spoedafdeling van Gasthuisberg in Leuven boorde het team 60 camera’s in de muur. “Daardoor loopt niemand in de weg en kan je de arena’s die je volgt, zuiverder registreren”, vertelt Goris. “Maar om dat te bekomen, proberen de makers zo correct mogelijk te werken. Anders is het een eindig verhaal.”

'De makers proberen zo correct mogelijk te werken. Anders is het een eindig verhaal'
Olivier Goris, netmanager Eén

Een kwestie van respect

Het is vooral een kwestie van respect. “Eerst moeten de mensen uit de arena zelf worden overtuigd dat hun werk respectvol in beeld wordt gebracht. Daarnaast proberen de makers contact te houden met de mensen ze die ze zo volgen. Zij stellen zich kwetsbaar op en beseffen de impact misschien niet volledig wanneer ze toestemming geven.”

Ook daarna kunnen ze nog terugkomen op hun beslissing. “Dat toelatingssysteem komt op de eerste plaats, wat maakt dat we straffe verhalen soms niet brengen. Maar mijn vuistregel is: mensen die we op televisie brengen, moeten de dag erna trots naar de bakker kunnen gaan. En dat is tot op heden altijd al gelukt.”

Het gezin.Beeld © VRT

Naast een derde seizoen Spoed 24/7, brengt Eén binnenkort ook Politie 24/7 en dus Het gezin. Daarin is ook plaats voor kleine momenten. Confronterend en ontroerend. En dat was nooit gelukt met een cameraploeg bij die gezinnen thuis.

“We zijn Vlamingen, we gaan ons beleefder gedragen of corrigeren wanneer er andere mensen rondlopen”, denkt Goris. “Die barrière valt nu weg, waardoor kleine gewoontes of irritaties nu wel worden geregistreerd. Zonder dat we die groter maken. Maar ze maken het geheel wel superherkenbaar. Dat zag je al in Spoed 24/7. De beste momenten waren vaak diegene die een cameraploeg vroeger nooit had gedraaid, omdat het verhaal naar hun aanvoelen al was ingeblikt. Het gaat om de kleine uurtjes daarna, wanneer de actie voorbij is. Dan gebeuren er vaak onverwachte dingen.”

'We zijn Vlamingen, we gaan ons beleefder gedragen of corrigeren wanneer er andere mensen rondlopen'
Olivier Goris, netmanager Eén

Maar betekent dat ook 100 procent realistisch? “Dat is het nooit”, denkt Goris. “We vertellen nog altijd een verhaal door de montage, of de keuze van muziek. Godzijdank, anders was het niet te bekijken. Maar we hebben wél een barrière weggenomen: vandaag is alles puurder.”