We geven nog amper fooien op restaurant

We geven nog amper fooien op restaurant. Volgens cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) geeft slechts een kwart van de klanten nog een fooi. En het bedrag wordt ook steeds kleiner. De oorzaak is vooral te zoeken bij het elektronisch betalen.

Een geslaagd avondje uit: smakelijk gegeten, gezellige setting, vriendelijke bediening. Kortom: een fooi waard. Of niet?

Drie kwart van de horecazaken merkt dat het geven van fooien de afgelopen vijf jaar sterk terugliep. Vooral in restaurants loopt de fooipot nauwelijks nog vol. Daar heeft het vooral te maken met de opmars van het elektronisch betalen, waardoor klanten minder geneigd zijn om iets meer te geven.

Liever cash

Want in principe kan je ook met de kaart een fooi geven, door het bedrag bijvoorbeeld naar boven af te ronden. Toch staat de horeca daar minder voor te springen. Het geld dat ze elektronisch krijgen, wordt allemaal geregistreerd en dus belast.

Als je dus toch nog een fooi geeft, verkiezen de zaken dus het liefst cash. Dat geld wordt volgens het onderzoek van NSZ vooral onder de werknemers verdeeld of gebruikt om na de uren nog eens op stap te gaan. Slechts in elf procent van de gevallen houdt de zaakvoerder het geld zelf.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen