Vastgelopen containerschip op Westerschelde na meer dan 12 uur losgetrokken uit zandbank

Door een technisch defect is maandagochtend het reuzencontainerschip CSCL Jupiter in de Bocht van Bath vastgelopen. De bergingspoging met een tiental sleepboten maandagavond was meteen succesvol. Aanvankelijk zat er weinig beweging in het schip maar iets voor 21 uur begon het dan toch naar het diepere water te schuiven. Niet veel later was het gevaarte, dat sinds 8.55 uur vastzat, eindelijk weer vrij. “Dit is een financiële ramp”, zegt Patrick Blondé, algemeen directeur van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen. Het incident lokte ook heel wat nieuwsgierige mensen naar de plek van het onheil, wat het er niet makkelijker op maakte voor de hulpdiensten.

adm

Het vastlopen van het schip in het ‘Nauw van Bath’ heeft heel wat gevolgen. “Het gaat om een logistieke keten. Het schip moest naar Hamburg. Daar staan ploegen te wachten, maar ook binnenschepen, treinen en heel het hinterland. Schepen varen ook in een strikte ‘loop’. Dat heeft veel consequenties. Heel de keten is doorbroken. Ook voor Antwerpen zijn er heel wat vertragingen, en ga zo maar voort. Dat is een financiële ramp”, klinkt het.

BEKIJK OOK. Antwerpen had er (voor even) een nieuwe attractie bij

Volgens hem wordt dit nu een kwestie voor de verzekeringsmaatschappijen, waarbij mogelijk ook een zogeheten ‘Nautische Commissie’ een opdracht kan krijgen van de Antwerpse rechtbank van koophandel.

Gevaarlijke situatie

Ook voor Blondé is het ongeval een ‘spectaculair’ gegeven, doordat de ‘CSCL Jupiter’ op nog geen vijftig meter van het dorp tot stilstand is gekomen. Hij wijst ook op de gevaren van de huidige situatie. “Als de bodem niet effen is, kan het schip eventueel breken of scheuren of beginnen buigen. Het is daarom dat twee sleepboten assistentie blijven verlenen om het recht te houden”, klinkt het. “Er zal alleszins een onderwateronderzoek nodig zijn om de schade onder water vast te stellen.”

De berging zelf, die maandagavond rond 20 uur van start ging, was iets voor 21 uur succesvol.

Blondé vermoedt mee dat een technisch falen de oorzaak van het vastlopen is. “Als daarbij het roer niet meer zou reageren op bevelen, dat is de nachtmerrie van iedere loods en kapitein. De Bocht is een geweldig moeilijk stuk, met veel stroming. Het onderzoek zal nu duidelijkheid moeten brengen.”

(Lees verder onder de video)

Hinder door kijklustigen

De voorbije uren trok het gestrande schip heel wat kijklustigen, die door het laagwater tot bij het schip zelf konden waden. Dat bracht heel wat hinder in de buurt met zich mee. “We zien dat er heel veel mensen in het dorp Bath parkeren. We roepen u op om dat niet te doen omdat het verkeer daar vastloopt. U kunt parkeren op de Grensweg”, klinkt het bij de Veiligheidsregio Zeeland.

De Nederlandse politie merkte ook een drone op boven het schip. Daarvan wordt gezegd dat het verboden is met een drone boven het gebied te vliegen.

Kleinere schepen mogen door

Het ongeval, net over de grens met Nederland, werd ook in België met de nodige aandacht gevolgd door onder meer de scheepvaartwereld. Bij de FOD Mobiliteit, waartoe ook de ‘Federale Instantie voor het Onderzoek van Scheepvaartongevallen’ behoort, is men van het ongeval op de hoogte, maar voert men geen onderzoek. Wel werd volgens de woordvoerder aan de Nederlandse collega’s gevraagd om op de hoogte te worden gehouden, als het in Nederland tot een onderzoek komt.

© BELGAIMAGE

Wat is er gebeurd?

Omstreeks 7 uur deze ochtend is het 366 meter lange CSCL Jupiter, onder Hongkongse vlag, met bestemming Hamburg door een storing aan het roer-mechanisme aan de grond gegaan. ”Het schip is gestrand tegen de dijk bij Bath, in Nederland, met een snelheid van 13 knopen, dat is vrij snel”, zegt Steve Ceulemans. “Het is niet duidelijk in welke staat het schip is. Er is een ‘salvage master’ (persoon verantwoordelijk voor het opmeten van de schade voor een berging plaats kan vinden) aan boord gegaan om te kijken hoe groot de schade is.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen