Of het nu binnen 10, 20 of 30 jaar is, de toekomst is hoe dan ook elektrisch

Het hoge woord is eruit. Het heeft allicht enige moeite gekost, maar ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de klassieke verbrandingsmotor definitief begraven. De Duitse auto-industrie, gepokt en gemazeld in de wereld van nokkenas, drijfstang en klepstoters, zal het niet graag horen, maar er is geen ontkomen aan. Toch houdt de bondskanselier nog een slag om de arm. Merkel schuift geen datum naar voor, het mag nog wel even duren.

Guido Cloostermans

Of het nu binnen 10, 20 of 30 jaar is, de toekomst is hoe dan ook elektrisch. Vandaag duurt opladen lang, zijn elektrische auto’s duur en is de keuze beperkt, maar de technologie staat niet stil. De actieradius wordt steeds groter, batterijen worden steeds goedkoper en er komen steeds meer modellen op de markt.

Toch vergt ook de vervanging van het conventionele wagenpark tijd. In tegenstelling tot andere consumentengoederen gaat een auto namelijk wel langer mee dan de garantieperiode. Dat is een probleem, want ons wagenpark is oud en vervuilend. Hoe halen we die vervuilende auto’s zo snel mogelijk van de weg, dat is de hamvraag.

Maar wie denkt dat onze vriend de ijsbeer ook maar één dag langer op zijn ijsschots kan ronddobberen als we straks allemaal elektrisch rijden, dwaalt. Vandaag is het verkeer goed voor zo’n vijfde tot een kwart van de CO2-uitstoot. Als we echt iets aan de uitstoot van CO2 willen doen, moeten ook andere sectoren een tandje bijsteken. Ook de industrie, landbouw en huishoudelijke verwarming stoten veel CO2 uit.

Helaas is er ook heel wat te zeggen over de CO2-uitstoot van elektrische auto’s. Bij de productie van een elektrische auto wordt veel meer CO2 geproduceerd dan bij de productie van een conventionele auto. Uit een berekening van het IFEU Heidelberg blijkt dat een elektrische auto over zijn gehele levensduur amper 5 procent minder CO2 uitstoot dan een diesel. Echt milieuvriendelijk is een elektrische auto immers pas als hij wordt geproduceerd en wordt opgeladen met duurzame energie.

Als u zich dus vandaag een moderne dieselwagen aanschaft, laat u zich dan vooral geen schuldgevoel aanpraten. Moderne dieselmotoren, voorzien van een goed functionerende roetfilter en AdBlue, zijn heus niet zo vervuilend als men ons wil doen geloven. Dat bleek eerder dit jaar uit de ecotest van de Duitse automobilistenclub ADAC, waar een moderne diesel op vlak van fijn stof en NOx bijna even goed scoorde als een elektrische auto. U bent dus echt niet zo slecht bezig. En als u zich vandaag een elektrische auto aanschaft, met de vriendelijke steun van Vadertje Staat, dan is een beetje minder zelfgenoegzaamheid echt wel op zijn plaats.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer