Reclamecampagne plantaardige alternatieven voor melk verboden na klacht van melkdrinker

De meeste klachten gaan over seksisme. Over halfblote vrouwen die worden afgebeeld bij reclame voor werkmateriaal, autobanden of noem maar op. Maar nu heeft reclamewaakhond JEP zelfs een publiciteitscampagne van Eva, dat ijvert voor vegetarische voeding, verboden. De advertentie toont een foto van een uier met daarop de tekst “Je bent een KALF als je MELK drinkt”. Een melkdrinker voelde zich beledigd.

tg

De jongste maanden besliste de JEP, de Jury voor Eerlijke Praktijken inzake reclame, dat verschillende reclamecampagnes moesten stopgezet of aangepast worden na klachten over seksisme. Omdat klagers er zich aan stoorden dat halfblote vrouwen werden afgebeeld bij producten die zelfs niets met vrouwen te maken hadden zoals autobanden en werkmateriaal. Nu heeft de JEP zelfs een reclamecampagne van de vzw die ijvert voor vegetarische producten verboden wegens ‘beledigend’.

Op de foto staat de uier van een koe met de tekst ‘je bent een Kalf als je Melk drinkt’. Een klager die al gans zijn leven melk drinkt, voelde zich zwaar beledigd door deze advertentie die hem uitscheldt voor kalf. En hij kreeg gelijk. De advertentie mag niet meer gebruikt worden.

“ Hij vindt dat een organisatie als Eva wel voor haar ideeën kan uitkomen maar dat dit niet ten koste mag gaan van andere mensen. Hij beschouwt dit als een gebrek aan respect voor al wie wel melk drinkt, zeker vanwege een organisatie die ‘respect vraagt voor de mens en de natuur’. Dat de bedoeling verder gaat dan een grap of een doordenker blijkt volgens hem nog uit het feit dat in de kleine letters onderaan nog eens staat ‘hang het kalf dus niet uit. Vandaar onze beslissing”, klinkt het bij de JEP.

Kalf geen scheldwoord

“Uiteraard vinden wij dit jammer”, klinkt het bij de vzw Eva. “Wij hebben het woord ‘kalf’ in deze context nooit als een scheldwoord willen gebruiken om mensen te beledigen, maar verwijzen naar het dier: het jong van een koe. Met deze advertentie wilden we mensen enkel laten stilstaan bij de vreemde gewoonte om melk te drinken van een ander dier dat eigenlijk voor kalfjes bedoeld is. En verwijzen we hen meteen naar plantaardige alternatieven die beter zijn voor het milieu en de dieren. Het is spijtig dat de JEP deze redenering niet wil volgen. Blijkbaar liggen campagnes die onze melkconsumptie in vraag stellen zeer gevoelig.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen