De sjoemelsoftware is weg, en dus schiet de verkeersbelasting tot wel 21 procent omhoog

© Martijn Beekman

Een meer waarheidsgetrouwe berekening van de CO2-uitstoot van auto’s jaagt de verkeersbelasting omhoog, waarschuwt VAB. Maar volgens minister Bart Tommelein is er “geen reden tot paniek”.

Jef Poppelmonde

Wie de komende maanden een nieuwe auto koopt, zou weleens kunnen schrikken van de belastingen die hij ervoor moet betalen. De omvang daarvan is deels afhankelijk van het verbruik dat de wagen tijdens tests in de fabriek laat optekenen. Een testprocedure waaraan alle modellen die vanaf volgende maand op de markt komen, onderworpen zullen worden, belooft dat gemeten verbruik sterk te doen stijgen.

De huidige meet­methode is verouderd en geeft resultaten die bijna systematisch lager liggen dan het reële verbruik van de wagen in het verkeer. De nieuwe Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure (WLTP) moet daaraan een einde maken (zie hiernaast). Voorlopig zal die alleen voor nieuwe modellen gebruikt worden, vanaf 1 september 2018 bij alle nieuwe wagens. Binnen de autosector wordt voorspeld dat het gemiddeld gemeten verbruik met vijftien tot vijfentwintig procent zal stijgen.

Consumenten zullen zo meer vertrouwen kunnen hechten aan het normverbruik dat de autoconstructeur opgeeft, maar ze kunnen het ook voelen in hun portemonnee. Zowel de inschrijvingstaks voor auto’s (BIV) als de jaarlijkse verkeersbelasting wordt immers voor een deel berekend op basis van de gemeten CO2-uitstoot. Een toename daarvan kan dus de belasting omhoog drijven.

Mobiliteitsorganisatie VAB berekende, aan de hand van de simulator van de Vlaamse overheid, hoe groot de impact zou kunnen zijn (zie grafiek, klik rechtsonder om afbeelding te vergroten).

Belastingen over 8 jaar op nieuwe wagen by Nieuwsblad on Scribd

“Over een periode van acht jaar bekeken zouden benzinerijders een belasting­factuur kunnen krijgen die 16 (voor gezinswagens) tot 21 procent (voor zwaardere modellen) meer bedraagt dan die vandaag”, zegt Maarten Matienko van VAB. “Dieselrijders zouden gemiddeld tot zes procent meer belastingen betalen.”

De eenmalige belasting op inverkeerstelling zou voor wagens op benzine zelfs bijna verdubbelen, terwijl de verhoging voor diesel­wagens beperkt blijft van 11 tot 18 procent. De jaarlijks te betalen verkeersbelasting stijgt minder fors, maar ook daar is de stijging voor benzinewagens dubbel zo hoog als die voor gelijkwaardige dieselwagens. “Benzinerijders dreigen de grote slachtoffers van de nieuwe meetmethode te worden”, zegt VAB.

“Zij verbruiken meer brandstof en stoten ­daardoor meer CO2 uit”, verklaart Matienko. “Maar voor de rest zijn wagens op benzine minder schadelijk voor het milieu dan dieselwagens. Dat door deze nieuwe testpro­cedure het fiscaal voordeel van benzinewagens dreigt af te nemen, baart ons zorgen.”

Niet aan de orde

Vlaams minister van ­Financiën Bart Tommelein (Open VLD) reageert met de mededeling dat “voorspellingen voorbarig zijn”. “Een algemene belastingverhoging is niet aan de orde. We onderzoeken de gevolgen van het nieuwe systeem nog volop. Er zijn nog geen beslissingen genomen. In de tussentijd blijven wij voor de berekening van de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting de resultaten van het huidige systeem gebruiken. Voorlopig blijft onze verkeersfiscaliteit dezelfde.”

COMMENTAAR. “Het dilemma: nog eens een sluipende belastingverhoging of met de groene billen bloot gaan”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen