Tommelein nuanceert: "Géén verhoging van verkeersbelasting op komst"

De nieuwe verbruikstest voor auto's, die op 1 september wordt ingevoerd, zal niet meteen leiden tot hogere verkeersbelastingen. Zolang de wetgeving niet wordt aangepast, blijft het oude berekeningssysteem in voege, zegt Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein, als reactie op een mogelijke prijssimulatie van VAB voor 18 types gezinswagens.

Vanaf 1 september wordt het reële verbruik van auto's via een nieuw meetsysteem ingeschaald. Het systeem zou het verbruik beter moeten inschatten, waardoor de uitstootwaarden een pak hoger zouden liggen. Omdat zowel de eenmalige inschrijvingstaks als de jaarlijkse verkeersbelasting onder meer berekend worden op basis van de CO2-uitstoot van een voertuig, berekende mobiliteitsorganisatie VAB dat beide taksen vooral voor benzinewagens fors zouden stijgen, als de berekeningswijze niet wordt bijgestuurd.

Volgens Vlaams minister van Energie en Financiën Tommelein (Open VLD) zal het niet zo'n vaart lopen. Op 1 september verandert er voor de consument nog niks, zo laat hij weten. "Er is echt geen reden tot paniek, er komt geen verhoging van de verkeersbelasting. De verkeersbelasting wordt momenteel berekend op basis van het huidige meetsysteem voor de uitstoot van voertuigen, en dat blijft voorlopig zo als we de wetgeving niet aanpassen." De verkeersbelasting wordt niet alleen berekend op basis van de CO2-uitstoot, maar ook op basis van de euronorm van een voertuig en de fiscale PK berekend.

Tommelein noemt de berekening van de VAB daarom voorbarig. De gevolgen van het nieuwe meetsysteem worden nog onderzocht. Er is hierover al overleg gepleegd met het kabinet van Vlaams minister van Leefmilieu Schauvliege. Bovendien benadrukt Tommelein dat de verkeersbelasting deze legislatuur al vergroend is. Voertuigen die meer vervuilen, worden zwaarder belast. "Als er iets wijzigt aan de verkeersbelasting moet dat principe wat ons betreft sowieso overeind blijven", aldus nog Tommelein.

Automobielfederatie beaamt

Ook volgens automobielfederatie Febiac zullen de belastingen op nieuwe wagens door het nieuwe meetsysteem niet meteen stijgen. "De eerste maanden zullen er heel weinig nieuwe automodellen op de markt komen die volgens dat nieuwe meetsysteem zijn ingeschaald. De meeste voertuigen zullen nog volgens de oude cyclus getest worden", zegt Joost Kaesemans.

"Stapsgewijs zullen er auto's volgens die nieuwe meetmethode op de markt komen. Maar zowel oude als nieuwe wagens zullen fiscaal op dezelfde manier behandeld worden. Voor een vergelijkbare auto zal de consument even veel belastingen betalen, voor een oud als een nieuw model."

Videospeler inladen...

Meest gelezen