Zonnewagen van Leuvense studenten naar Australië voor WK

Het Belgische Solar Team heeft vandaag zijn zonnewagen naar Australië gestuurd voor de Bridgestone World Solar Challenge begin oktober, een race die van de noord- naar de zuidkust gaat. De 21 ingenieursstudenten hebben 13 maanden gesleuteld aan de Punch 2. 

Over twee weken komt de zonnewagen van het Solar Team aan in Darwin. Daar zal het team de laatste voorbereidingen treffen voordat de Punch 2 klaar is om deel te nemen aan de Bridgestone World Solar Challenge op 8 oktober. 

Het parcours van de race gaat van Darwin naar Adelaide, dus ongeveer recht door Australië. Dat is een afstand van 3.000 kilometer en grotendeels door de Australische woestijn. Halverwege zullen de 47 deelnemende zonnewagens van teams van over de hele wereld in de verte Uluru zien opdoemen. 

Vorig jaar behaalde de Belgische zonnewagen een mooie vijfde plaats in het klassement. Punch 1 moest de twee Nederlandse wagens, de Amerikaanse en de Japanse zonnewagen laten voorgaan. Er namen toen 27 teams deel.

600 kilometer zonder opladen

De 21 ingenieursstudenten van de KU Leuven nemen dit jaar deel aan de race met een geüpdatete zonnewagen. Punch 2 kan 600 kilometer rijden zonder opnieuw op te laden. Dat is bijna genoeg om van Brussel naar Parijs en terug te rijden.

Het team heeft de zonnewagen over 2.000 kilometer getest op testcircuits van Punch Powertrain, Beauvechain en Ford. "Door veel kilometers te rijden kwamen we al snel achter onze werkpunten. Tijdens de testperiode merkten we bijvoorbeeld dat onze zonnewagen in het begin niet stabiel genoeg reed", vertelt communicatieverantwoordelijke Thierry Garritsen.

Batterijen versturen is grootste uitdaging

De nieuwe zonnewagen is een pak kleiner en dus lichter dan zijn voorganger. Toch blijft de wagen naar Australië transporteren een uitdaging.  Het team kon rekenen op DHL Global Forwarding en Deufol om de onderdelen correct en veilig te verpakken en naar de andere kant van de wereld te krijgen. "Voor mij is het de eerste keer dat ik voor zo'n uitdaging sta", zegt logistiek manager Pieter Galle uit Leuven.  "Het batterijpakket versturen is de grootste uitdaging voor het team. De batterijcellen die wij gebruiken zijn vaak niet toegelaten op vluchten."

DHL Global Forwarding is ook tevreden met de samenwerking. "Alle ontwikkelingen die kunnen bijdragen tot milieuvriendelijke oplossingen verdienen onze steun. DHL Global Forwarding volgt als partner het hele logistieke proces op de voet: van research en development tot productie en levering", zegt Linda Moens.

Het Solar Team biedt nieuwsgierigen een blik achter de schermen op Facebook, Instagram en Twitter. Of de Punch 2 op 8 oktober een betere tijd neerzet dan vorig jaar kan op de sociale media gevolgd worden.

Meest gelezen