SP.A, PS en PVDA uitgesproken tegen privatisering NMBS

© belga

Oppositiepartijen sp.a, PS en PVDA zijn gekant tegen een privatisering van de NMBS. Ze halen daarbij onder meer het voorbeeld aan van het Verenigd Koninkrijk, waar ‘een privatisering leidt tot duurdere tickets en een veel grotere kost voor de overheid’. De PS verzet zich zelfs tegen elke vorm van privatisering van overheidsbedrijven.

Kamerlid David Geerts (sp.a) noemt de piste om aandelen in het spoorbedrijf te verkopen, ‘gewoon dom’ en ‘ingegeven vanuit dogmatische redenen’. Volgens hem zou de overheid op het eerste zicht wel een besparing realiseren, maar zou de kostprijs naar subsidiëring en de investering in de infrastructuur sterk stijgen.

Bovendien rijst volgens Geerts de vraag welke private investeerder interessen zal tonen. Ten gronde meent de Vlaamse socialist dat de organisatie van het openbaar vervoer een kerntaak van de overheid is.

Ook de PVDA waarschuwt dat privatisering leidt tot ‘slechtere service, duurdere prijzen en de afbouw van de dienstverlening’. Het verlagen van de Belgische schuldgraad is voor de communisten geen argument. ‘Zelfs na de privatisering van de Britse spoorwegen kost het spoor miljarden ponden aan de Britse bevolking. De staat subsidieert massaal private spoorbedrijven, maar het geld gaat in de zakken van de aandeelhouders’, zegt spoorspecialist Michaël Verbauwhede.

De PS verzet zich niet enkel tegen de privatisering bij de NMBS, maar bij elk overheidsbedrijf tout court. Er is voor de Franstalige socialisten geen enkel argument daarvoor te bedenken. ‘Privatiseren zou de werknemers van de ondernemingen schaden en zou slechts nieuws zijn voor de consumenten’, luidt het. De PS wijst er ook op dat de rente vandaag erg laag staat en het dus budgettair fout zou zijn om de dividenden uit die overheidsbedrijven te laten schieten.

Partner Content