Tv is dood, lang leve tv

Frederik De Bosschere laat voor VRT NWS zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale techonologie. Vandaag: Gewone, lineaire kabeltelevisie is dood. Nog niet begraven, maar het einde is ingezet. Maar: de een zijn dood is de ander zijn brood. Al zijn er deze keer wel een pak gegadigden.

opinie
Frederik De Bosschere
De auteur laat voor vrtnws.be regelmatig zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie.

Volwassenen: tijd voor wat nostalgie. Jeugd: een kleine geschiedenisles. Het klassieke tv-tijdperk. Een tijd waarin we met zijn allen week na week zaten te wachten op een tv-programma dat netjes rond 4 reclameblokken danste. Waarin omroepsters als Andrea Croonenberghs u persoonlijk een fantastische tv-avond voorschotelden. Een tijd waarin een seizoen van een serie daadwerkelijk een seizoen duurde. Waarin u zelf helemaal niks hoefde te doen. U kon ook niks doen.

Intussen sloop het internet ons leven binnen. Dat bracht ons alles, wanneer en waar we het wilden. Netflix begreep dat zeer snel, en maakte een ommezwaai van jewelste: in plaats van een post-abonnement op dvd’s, stuurde het voortaan films en series over het internet naar uw schermen. Het succes van Netflix is enorm. In Vlaanderen zijn er 200.000 betalende abonnees. Dat is weinig, tot u weet dat 4 op 5 zijn abonnement deelt met anderen. Een gebruiksvriendelijk platform dat kwalitatieve content verzamelt, aan een scherpe prijs, blijkt goed in de markt te liggen.  

Een toenemend aantal mensen heeft stilaan genoeg van zijn dure tv-abonnement, en zegt het op.  "Cord cutting" wordt, met enige vertraging ook bij ons, de norm voor een razendsnel groter wordende groep. Het boezemt de tv-bobo’s diepe angsten in. Weetje: je kan de woorden "cord" en "cutting" niet samen uitspreken, of ergens ter wereld krijgt een directeur van een tv- of kabelbedrijf een beroerte.

Duidelijke winnaars en verliezers, maar plots... een plottwist

Tot dusver een helder verhaal met duidelijke winnaars en verliezers. Maar dan plots … een plottwist. Net zoals lineaire televisie voorbij is, zo ook de lineaire structuur van deze column. Want wat vervolgens gebeurt, heeft behoorlijk veel weg van een spelletje "Game of thrones".

De tv-zenders laten zich logischerwijs niet wegdringen. Ze zien met het internet een manier om hun kijkers te bereiken zonder langs de Telenet- of Proximus-kassa’s te passeren. Ze stellen hun eigen programma's beschikbaar op platformen als VRT NU of Stievie. Die laatste lanceerde vorige week trouwens een formule met alle Vlaamse zenders in. Nobel, want het verenigt een versnipperd aanbod in één interface.

Tegelijk komen er barsten in de verzamelbak van Netflix. Producenten als Disney kondigen hun vertrek aan. Disney gaat een eigen koers varen en zelf digitale diensten opzetten.

Platformen worden producenten

Of Netflix Mickey echt zal missen, valt te bezien. Platformen als Netflix of Amazon Prime zijn namelijk al geruime tijd bezig met zich om te vormen tot … producenten. Ze investeren intussen miljarden in exclusieve "original programming". Wat hun strategie, behalve hun goed gevulde schatkisten, interessant maakt, is hun data-gedreven aanpak. Ze analyseren nauwgezet uw kijkgedrag, waar u afhaakt of waar u net helemaal hooked geraakt en helemaal aan het bingen slaat.

Data? Schatkisten? Een column van Frederik De Bosschere? Dan móét er nu wel iets over Apple, Google en Facebook volgen. Inderdaad. Apple gaat meer dan een miljard dollar investeren in eigen programmatie, zoals het populaire Carpool Karaoke op Apple Music. Google biedt jonge YouTubers centen en hulp bij het professionaliseren. En deze maand kondigde Facebook met Watch hun komst naar het grootste scherm aan (naast nóg meer autoplaying video in de Facebook-app).

Versnippering over platformen valt niet toe te juichen

De komst van nog meer kwalitatieve tv valt toe te juichen. De versnippering over platformen niet. In de VS bestaan nu al diensten die, op basis van uw interesses, een combinatie voorstellen van verschillende digitale kijkdiensten. Uiteindelijk komen we uit bij dure, samengestelde pakketten zoals … gewone tv-abonnementen.

En dat is jammer. Door goedkope diensten als Netflix of Spotify gaan mensen eindelijk opnieuw betalen voor digitale media (want laten we eerlijk zijn: “op internet moet alles gratis zijn” heeft lang genoeg geduurd). Misschien zijn die formules te scherp. Dan nog moeten we het niet direct weer degoutant duur maken.

 

VRT NWS wil een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen, publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

Meest gelezen