Gevaarlijk zebrapad na 2,5 jaar niet veranderd, “terwijl oplossing zo simpel is”

© sbr

© if

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Een ongeval op een zebrapad aan De Spil veranderde het leven van Jennifer Beirlandt (24). Drie jaar later heeft ze nog elke dag pijn. Omdat het zebrapad gevaarlijk blijft, startte ze het project ‘Zebra+’ op. “We willen dat niemand dezelfde pijn ervaart”

Geoffrey Sabbe

Het was tijdens de donkere ochtend van 8 januari 2015 dat het leven van de toen 21-jarige Jennifer Beirlandt drastisch veranderde. De Meulebeekse studeerde dierenzorgtechnieken aan Vives en zou die dag met school een uitstap maken. Maar toen ze het zebrapad aan De Spil wilde oversteken, liep het mis. Halfweg de rijweg in de Hippoliet Spilleboutdreef werd ze opgeschept door een wagen. De chauffeur had haar in het donker niet opgemerkt. Wat volgde was een lange lijdensweg. Jennifer brak haar rug op twee plaatsen en is tot op vandaag niet meer dezelfde.

“Na meer dan twee jaar draag ik er nog altijd de gevolgen van”, zegt Jennifer. “Eenvoudige dingen zoals koken, in de zetel zitten, uitslapen, wandelen of uitgaan met vrienden zijn onmogelijk geworden zonder pijn. Mijn studies dierenzorg moest ik stopzetten en ook mijn grootste passie paardrijden kan ik niet meer beoefenen. Mijn paard moest ik verkopen.”

Jennifer liep zware neurologische schade op aan de rug en wellicht komt de enige oplossing er pas komende winter. Dan wordt een neurostimulator geplaatst om de pijn te verzachten.

“Niets veranderd”

Maar ondertussen blijft de jonge vrouw niet bij de pakken zitten. Samen met haar vriend Arne Wambeke (26) uit Wielsbeke is ze het project Zebra+ gestart om de gevaarlijke situatie aan De Spil aan te pakken.

“We zijn geschrokken toen we merkten dat er na 2,5 jaar amper iets veranderd is aan het gevaarlijke zebrapad”, zegt Arne. “Nochtans zijn er volgens het BIVV (Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, nvdr) tussen 2011 en 2016 zeventien ongevallen met gewonden gebeurd. Begin dit jaar was er zelfs opnieuw een ongeval. Het is maar een kwestie van tijd vooraleer er een dode valt.”

Ledverlichting

Om dat te voorkomen, maakte Arne die architect is, een studie van hoe het zebrapad veiliger kan. Zijn ideale oplossing bleek een zebrapad met ledverlichting, zodat de zichtbaarheid verhoogd wordt. Iets wat nu al soms wordt gedaan bij vluchtheuvels.

“Een oplossing die ook al wordt toegepast in Amerika. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het een positieve invloed heeft op het rijgedrag. Zowel in het donker als overdag”, weet Arne.

Door knipperende ledlampjes in het zebrapad in te bouwen, zouden bestuurders het zebrapad opmerken vanaf een afstand van 200 tot 300 meter. Bovendien is de aanpassing volgens Arne in zes tot acht uren te installeren. “De lampjes kunnen werken op elektriciteit, maar ook op zonne-energie. In Amerika kostte een startproject 8.000 dollar, wat maar een beperkte kost is voor een stad. Het kan bijvoorbeeld worden geïnstalleerd wanneer men het nabijgelegen park restaureert.”

Gemeenteraad

Arne richtte ondertussen de Facebookpagina Zebra+ op om zijn initiatief ruchtbaarheid te geven. Op diverse filmpjes die hij maakte, is de gevaarlijke situatie te zien. Volgens Arne kon alle leed trouwens worden vermeden. “In januari 2014 werd het gevaarlijk zebrapad voor het eerst aangekaart in de gemeenteraad van Roeselare. Het werd toen niet opgevolgd, met alle gevolgen van dien. Gemeenteraadslid Trees Coffyn (N-VA) heeft het nochtans meerdere keren aangekaart. Wij willen nu voorkomen dat nog andere mensen hetzelfde moeten doormaken als wij”, besluit Arne, die van plan is om zijn paper van 56 bladzijden binnenkort te overhandigen aan het stadsbestuur.

Schepen van Mobiliteit Griet Coppé (CD&V) is nog niet op de hoogte van het project, maar staat er wel voor open. “Ik nodig die mensen uit om hun idee toe te lichten”, zegt de schepen. “Samen met de bevoegde diensten en deskundigen zullen we het bekijken en eventueel toepassen. Ik dacht eigenlijk dat het probleem daar opgelost was, want nadat de verlichtingspaal werd verplaatst, heb ik er niets meer over gehoord. Maar een goed voorstel is welkom en zal zeker bekeken worden”, aldus Coppé.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen