© Jardin d’Acclimatation

Disneyland Parijs krijgt concurrentie: Louis Vuitton gaat pretpark bouwen

De Franse modegroep Louis Vuitton Moët Hennessy heeft plannen om de 157-jarige Jardin d’Acclimatation in Parijs om te toveren tot het derde grootste pretpark van het land.

rdc, vwh

De Franse producent van luxeartikelen LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) heeft al sinds 1984 een belang van 80 procent in het bescheiden Parijse pretparkje Jardin d’Acclimatation, in het grotere Bos van Boulogne op een half uur stappen van L’ Arc de Triomphe. Maar LVMH heeft grotere plannen: het wil van het stuk tuin het derde grootste pretpark van Frankrijk maken.

Daar heeft het luxehuis maar liefst 60 miljoen euro voor vrijgemaakt. De bedoeling is om daar 17 nieuwe attracties mee te bouwen, waaronder drie achtbanen en ‘vliegende bootjes’. Naast kicks zul je ook kennis kunnen opdoen. Er zouden verschillende beurzen worden georganiseerd rond wetenschap en duurzaamheid.

De Louis Vuitton-groep in Parijs

De ambities van LVMH-topman Bernard Arnault en pretparkenbouwer Compagnie des Alpes, dat de overige 20 procent van de belangen in de Jardin d’Acclimatation in handen heeft, zijn niet van de poes: tegen 2025 moet het aantal bezoekers van 2 miljoen naar 3 miljoen per jaar stijgen. In de ranglijsten zou het daarmee achter Disneyland, maar voor Parc Asterix komen te staan.

Eerder dit jaar onthulde Arnault al andere plannen in hetzelfde bos. Met 158 miljoen euro en de hulp van architect Frank Gehry wil hij het Musee National des Arts et Traditions Populaires omtoveren naar een fris nieuw kunstencentrum. Het gebouw staat, vlak naast Arnaults privémuseum Louis Vuitton Foundation, staat al sinds 2005 leeg, en dat vindt de miljardair niet kunnen. Voor de mensen die een tripje naar Parijs op de planning hebben staan: het park blijft tijdens de verbouwwerken gewoon open.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer