Direct naar artikelinhoud
Games

Nintendo blijft inzetten op casual gaming, ook in twee dimensies

Nintendo blijft inzetten op casual gaming, ook in twee dimensies
Beeld Getty Images

Nintendo blijft het proberen met de draagbare spelcomputer DS, zelfs nu het zijn alleskunner Switch heeft uitgebracht. Alleen is er een dimensie verdwenen.

Smartphones, computers en tablets hebben ook een nadeel, zeg de olijk geanimeerde doctor Kawashima: "Gebrek aan concentratie." En dat gaat hij met het Nintendo-spel Duivelse sommen eventjes oplossen.

De Japanse hersenprofessor is terug. Een jaar of tien geleden kreeg hij hordes kinderen, ouders en ouderen aan het casual gamen met medisch tamelijk omstreden beloftes over het verlagen van de hersenleeftijd - zolang de gamer maar zijn dagelijkse portie breinbrekers verorberde.

Het speelde zich allemaal af op de Nintendo DS, de draagbare spelcomputer die Nintendo in 2005 ook bij ons uitbracht. Net als bij thuisconsole Wii was gamen op de DS niet langer schieten, racen of knokken: het was vooral lol hebben. Naast traditionele games voegde Nintendo er een heel nieuw genre aan toe, dat al snel casual gaming werd gedoopt. Niet alleen met dr. Kawashima, maar ook met puzzelavonturen van Professor Layton en virtuele Sudoku's.

Succesnummer

Nintendo had met de als een boek open te klappen DS (Dubbel Scherm) een nieuw succesnummer in handen. Eentje dat zelfs de eigen Gameboy, de moeder aller zakspelcomputers, overtrof en met ruim 211 miljoen exemplaren alleen de Playstation 2 van Sony voor moest laten gaan als bestverkochte gamecomputer aller tijden.

Met de twee schermpjes, waarvan het onderste een touchscreen had, was een heel nieuwe manier van spelen mogelijk - hoewel de Amerikaanse pay-off bij de lancering, 'touching is good', voor een op kinderen gerichte spelcomputer wat ophef veroorzaakte.

Het apparaat beschikte, ruim voordat de smartphone opkwam, al over wifi en slikte aanvankelijk heel handig ook nog de gamecassettes van voorganger Gameboy Advance, zodat bezitters sneller durfden over te stappen. De prijs van 150 euro hielp ook.

Nintendo had met de DS (Dubbel Scherm) een nieuw succesnummer in handen. Met ruim 211 miljoen exemplaren moest die alleen de Playstation 2 van Sony voor laten gaan als bestverkochte gamecomputer aller tijden

De Japanners beenden het succes snel uit met meer puzzelgames, met eigen helden als Mario en Zelda, toppers als Pokémon en zelfs met titels voor doorgewinterde schietgamers, van Metal gear solid tot Resident evil aan toe. Maar er kwamen ook wolliger titels, zoals Nintendogs, waarbij de speler voor virtuele hondjes moest zorgen.

In 2011 werd met de 3DS een brilloze 3D toegevoegd aan het apparaat. Een gimmick die heel aardig werkte - tot de hoofdpijn toesloeg - maar weinig waarde toevoegde. Het kijkdoosje werkte aardig bij schiet- en avonturenspellen, maar voor de verzinsels van dr. Kawashima was de derde dimensie overbodig.

Ultragoedkope variant

Doordat spelmakers minder en minder 3D-spellen produceerden, raakte de DS in zijn vele verschijningsvormen steeds verder uit beeld. Nintendo, dat in de huiskamer worstelde met de flop van de Wii U, wist zich ook in de jaszak geen raad meer. Er kwam al snel een ultragoedkope DS-variant, de niet-uitklapbare 2DS, die volgens critici hooguit als deurstop geschikt was.

Omdat de Wii U was geflopt, bedachten de Japanners met voorrang een opvolger. Die werd dit voorjaar gelanceerd: de Nintendo Switch, een spelcomputer die niet alleen in de huiskamer tot zijn recht komt, maar ook onderweg kan worden meegenomen - en daarmee direct in het vaarwater van de DS terechtkomt. Nintendo spreekt dat tegen. Bij de lancering van de Switch bezwoer het om het DS-platform tot zeker 2019 actief te ondersteunen.

Met de 2DS XL keren de Japanners terug naar de basis.Beeld Nintendo

Deze zomer maakt Nintendo die belofte waar. Met de 2DS XL keren de Japanners terug naar de basis. Het is weer een klapversie, met extra grote schermpjes, waarvan het onderste als vanouds aanraakbaar is. De elektronica in het apparaat is up-to-date, maar van buiten is aan alles af te zien waarop Nintendo met het apparaat doelt.

Zoals de naam van de nieuweling al suggereert, neemt Nintendo na zes jaar afscheid van de 3D-mogelijkheden. De 3D-spelletjes kunnen er in twee dimensies wel gewoon op gespeeld worden.

150 euro

De stap is onafwendbaar, omdat spelmakers nauwelijks nog games maakten die van het 3D-beeld gebruikmaakten, alhoewel er binnenkort onder meer nog een Pokémon, een Metroid en een trits Kirby's voor verschijnen. Dit voorjaar staakte Nintendo al de productie van alle 3DS'en, met uitzondering van de nieuwste XL-versie.

Door het 3D-scherm af te zweren en te kiezen voor net iets mindere kwaliteit onderdelen - zo valt de kwaliteit van het bovenste schermpje en het geluid van de 2DS XL behoorlijk tegen - kan het apparaat flink in prijs omlaag: 150 euro, zo'n 50 euro goedkoper dan de vergelijkbare 3D-concurrent.

Daarmee zit de nieuweling handig in het midden. Sinds vorig jaar verdient Nintendo ook aan betaalspelletjes voor mobiele telefoons - hype Pokémon Go voorop. Maar belangrijker nog: met die prijs rijdt de spelcomputer niet de 329 euro kostende Switch in de wielen.