Direct naar artikelinhoud
Opvoeding

Kinderboeken met mensen in hoofdrol hebben grotere impact op gedrag

Kinderboeken met mensen in hoofdrol hebben grotere impact op gedrag
Beeld EPA

Vergeet de pogingen om kinderen belangrijke levenslessen bij te brengen met de hulp van allerhande dieren. Als je de boodschap echt wilt overbrengen, heb je mensen nodig in je boek. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Toronto.

In deze Canadese studie lazen onderzoekers voor uit drie verschillende boeken aan honderd kinderen tussen vier en zes jaar. In het eerste boek over leren delen speelden dieren de hoofdrol, in het tweede mensen. Het derde was een controleboek.

Voor de kinderen het verhaaltje te horen kregen, mochten ze tien stickers kiezen om mee naar huis te nemen. Er werd hen verteld dat één (anoniem) kind geen stickers zou krijgen. Daarom konden ze, indien ze dat wilden, de stickers met dat kind delen door ze in een enveloppe te steken. Na het horen van het verhaal werd hen opnieuw gevraagd om tien stickers te kiezen en ze daarna eventueel te delen.

Genereus

Het resultaat? De kinderen die het verhaal met mensen in de hoofdrol te horen kregen, bleken genereuzer te worden. Wie de andere verhalen had gehoord, bleek net minder genereus te worden. 

Volgens onderzoeksleider Patricia Ganea was er al wel wat bewijs dat kinderen sneller dingen nabootsen wanneer ze die gelezen of gehoord hebben in een verhaal dat vrij realistisch is. "Dit is de eerste keer dat we ondervinden dat ze hun gedrag echt aanpassen, afhankelijk van welke personages de hoofdrollen spelen." 

Een opvallende vaststelling is dat in heel wat kinderboeken de hoofdrollen zijn weggelegd voor dieren met heel veel menselijke eigenschappen. Toch volstaan zij blijkbaar niet om een boodschap duidelijk over te brengen: daarvoor heb je echte mensen nodig in je verhaal.