Hoofdstad wacht niet meer op vervoersmaatschappij en start zelf met gratis shoppingbus

© ycs

De hoofdstad zet drie elektrische bussen in om shoppers tijdens de weekends gratis naar de verschillende handelswijken te vervoeren. De Free Shopping Bus moet de plaatselijke economie een boost geven.

Yves Coudron

Vrijdag ging niet alleen het nieuwe schooljaar van start, maar ook de nieuwe elektrische buslijn die shoppers gratis door het centrum loodst. Het traject is zo'n zes kilometer lang en omvat zeven haltes waaronder de Nieuwstraat, de Grote Markt, het Louizaplein, de Zavel en de Dansaertwijk. Die haltes zijn herkenbaar aan de wegmarkering Free Shopping Bus en een paal met bovenaan een volle shoppingtas.

“De buslijn komt er om de handel in de binnenstad een boost te geven en de mooie wijken nog meer in de verf te zetten”, zegt Marion Lemesre (MR), Brussels schepen van Handel.

“De bussen hebben grote ramen die een panoramisch zicht bieden. Passagiers kunnen de bussen gebruiken om de buurten op hun eigen tempo te ontdekken en naar hartenlust te shoppen.”

Vandaag nodig

Dat de stad Brussel de busdienst nu lanceert, is opmerkelijk. Vervoersmaatschappij MIVB heeft zelf elektrische bussen besteld voor de Cityline, een nieuwe - betalende - buslijn die zowat hetzelfde traject zal volgen als de Free Shopping Bus.

“De stad mag de lijn de volgende negen maanden inzetten”, klonk het bij Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). “Daarna zullen we samen bekijken hoe we verder gaan. De bussen voor onze Cityline zijn besteld en moeten in maart 2018 geleverd zijn.”

Bevoegdheid

Maar sowieso zijn de lijnen niet complementair, beseft Lemesre. En de bevoegdheid om openbaar vervoer te organiseren in het Brussels Gewest, ligt bij de mobiliteitsminister.

“We zullen de elektrische bussen later misschien inzetten op een ander traject. Maar we konden niet nog een jaar wachten. De handelaars hebben dit vandaag nodig.”

Economie steunen

Open Tours, gekend van de rode dubbeldekbussen voor toeristen, sleepte de aanbesteding in de wacht en kocht bussen aan. De bank ING neemt een deel van de kosten op zich.

“Het is voor ons van belang om de Brusselse economie te steunen”, aldus Philippe Wallez, managing director van ING België. “De helft van de Brusselaars heeft een rekening bij ons.” De hoofdstad investeert zelf 130.000 euro in de busdienst.

De Free Shopping Bus rijdt op vrijdag en zaterdag tussen 11 en 18 uur, en elke eerste zondag van de maand tussen 12 en 18 uur. Elke bus biedt plaats aan 22 passagiers en beschikt over gratis wifi.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen