© hbvl

“Meeste betonblokken helpen niet bij terreurdreiging”

Door de aanslagen met vrachtwagens en auto’s in Berlijn, Nice, Londen en recent nog Barcelona duiken er alsmaar meer betonblokken op in het straatbeeld. Niet alleen tijdens evenementen, maar ook in winkelstraten of op andere plekken waar veel volk komt. “Nochtans hebben de betonblokken die de meeste gemeenten gebruiken, geen enkel effect”, zegt Frank Peeters van Omnibeton. “Ze creëren een vals gevoel van veiligheid.”

Mark VAN LUYK

Pascal Driesen, zelf actief in de festivalwereld, haalde een paar maanden geleden het nieuws met zijn Vipa, een wegafzetting waarin signalisatie en verlichting zijn geïntegreerd. Op die manier besparen gemeentebesturen en organisaties tijd bij de opbouw. Driesen verhuurt de anti-terrorismeversperringen voor 88 euro per stuk. “Ik heb 30 grote en 20 kleine stenen in de verhuur steken en die zijn elk weekend de deur uit”, zegt hij. “Die vraag blijft vermoedelijk duren want ik geloof niet dat er ooit nog een evenement wordt georganiseerd zonder betonblokken.” VB-Beton uit Borgloon verkoopt de Vipa’s. Ook in het buitenland. “Door de terrorisme-dreiging zijn meerdere provincie- en gemeentebesturen onze systemen gaan aanschaffen. We krijgen vijf aanvragen per dag”, vertelt een verkoper.

Nutteloos

“De betonblokken die ik doorgaans in het straatbeeld zie, zijn nutteloos tegen dit soort aanslagen”, zegt Frank Peeters van Omnibeton. Die firma uit Hasselt levert zo goed als alle stootblokken bij inhammen op autostrades. “Maar we hebben ons bewust niet op de ‘terreurmarkt’ gestort omdat we ons imago niet te grabbel willen gooien om een paar blokken beton extra te verkopen. Onze specialisatie is wegafzettingen. Er zijn peperdure testen gebeurd om te zorgen dat die veilig zijn.”

“De meeste stootblokken die nu gezet worden door de gemeenten zijn een lachertje. Een auto zullen ze nog wel tegenhouden, maar een vrachtwagen zal die blokken gewoon verschuiven. Die rijdt daar dwars door. Dat is onlangs tijdens een test in Duitsland ook gebleken. De systemen die er nu staan, geven een vals gevoel van veiligheid.”

Chocolade

“Ik hoor van betonboeren hoe hard de verkoop gaat van die typische blokken, maar wie logisch nadenkt weet dat ze geen vrachtwagen kunnen tegenhouden, omdat ze dan gewoon gaan schuiven”, beaamt ook Christophe De Sager van B-Block Safe Solution. Daarom hebben we een systeem ontworpen van betonblokken die aan elkaar geketend zijn met een staaf. Die kunnen een impact aan van 4.000 kilo newton. De keten kan niet worden doorbroken.”

Begin dit jaar maakte Stijn Meuris al een documentaire voor Canvas over de visueel vervuilende betonblokken. Dat was nog voor de terroristische aanslagen. “Die Jerseys - want zo heten ze - zijn een heel Belgisch object, samen met friet en chocolade. Ze demonstreren nog maar eens hoe moeizaam we omgaan met onze al beperkte openbare ruimte. Belgen hebben de neiging om alles af te scheiden. Als we het niet precies weten, bakenen we het maar af met Jerseys. En zodoende liggen er in ons land miljoenen betonblokken. Iemand is daar heel erg rijk mee geworden. De preventie tegen terrorisme is nu het perfecte excuus dat ze er liggen.”