Direct naar artikelinhoud
Halte stad

Na vijf jaar weer op de sporen? Binnenkort mogelijk nieuw beheerscontract NMBS

Sophie Dutordoir.Beeld Photo News

De nieuwe spoorbaas Sophie Dutordoir stelt half oktober haar toekomstplannen voor in het parlement. Het is vooral uitkijken naar haar mening over de nieuwe flexibele tarieven en formules, die meer reizigers van de piek- naar de daluren moeten lokken.

Alle ogen zijn volgende maand gericht op de commissie Infrastructuur van de Kamer. Daar zal Sophie Dutordoir, de vrouw die in maart aan het hoofd van de spoorwegen kwam, voor het eerst haar toekomstplannen uit de doeken doen. De voorbije maanden hulde de opvolgster van Jo Cornu zich in stilte, uitgezonderd de momenten waarop er mediabrandjes moesten worden geblust.

Zelfs dan deed ze dat opmerkelijk behoedzaam. Zoals vorige week, toen minister Johan Van Overtveldt (N-VA) zich luidop afvroeg of de NMBS niet geprivatiseerd moest worden. De ervaren topmanager riep via Facebook op om “zeer zorgzaam om te gaan met het lanceren van privatiseringsideeën”, waarna de storm weer overwaaide. Hoe minder de NMBS in de media komt, hoe beter.

De NMBS zit al sinds 2012 zonder beheersovereenkomst. Aan Sophie Dutordoir om dat nu rond te krijgen

Maar vergis u niet: in de wandelgangen stijgt de spanning, want de herfst kondigt zich intensief aan. Er is de actualiteit rond de NMBS en de update van het bedrijfsplan en het meerjareninvesteringsplan. Ook wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw beheerscontract. Cornu werd er al gek van: sinds 2012 zit de NMBS zonder beheersovereenkomst. Daarin leggen de federale overheid en het spoor de taken en doelen voor de komende jaren vast. Eigenlijk zit de NMBS dus al vijf jaar in lopende zaken.

Delicaat

Hoe delicaat het contract ligt, weet oud-mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR). Toen De Morgen begin 2016 haar voorstel voor een beheerscontract 2016-2020 naar buiten bracht, werd ze langs alle kanten onder vuur genomen. Reizigers, vakbonden en regeringspartners hadden allemaal zo hun eigen idee over de toekomst van het spoor. Niet veel later verdween het plan, en trouwens ook de minister, uit de Wetstraat.

Als de NMBS en de regering straks hun handtekening plaatsen onder het nieuwe beheersovereenkomst, is de kans groot dat een aantal ideeën uit het plan-Galant worden opgevist. Het meest opmerkelijke is dat van de flexibele tarieven en formules. Cornu zei het al: de tarieven van de NMBS zijn te laag in vergelijking met andere landen. De NMBS moet dus haar eigen tarieven meer kunnen bepalen.

Of, en in welke mate, zijn opvolgster de ingezette richting doortrekt, zal de komende weken moeten blijken.