JCDecaux gaat reclameborden met ingebouwde camera’s weghalen

In enkele shoppingcentra in ons land staan reclameborden met een ingebouwde camera. De borden zijn geplaatst door multinational JCDecaux. De ingebouwde camera's filmen de voorbijgangers en verzamelt informatie voor adverteerders. Maar volgens JCDecaux voldoen de borden niet en zullen ze verdwijnen.

Dooh-tv, een bedrijf dat sinds vorig jaar eigendom is van JCDecaux, plaatste in shoppingcentra digitale reclameborden met een ingebouwd cameraatje dat het voorbijlopende publiek in de gaten houdt. Bij JCDecaux spreken ze liever van ‘visuele sensoren’. “De camera’s tellen alleen maar”, zegt Veerle Colin van JCDecaux. “Er worden geen beelden opgenomen. Er wordt alleen geteld hoeveel personen voorbij een reclamepaneel lopen, er naar kijken. Het telt dus potentiële klanten maar registreert niet hoe ze reageren”.

“De camera’s zijn een erfenis van een bedrijfsovername” verklaart Veerle Colin. “Vorig jaar nam JCDecaux een bedrijf over dat dergelijke reclameborden had in shoppingcentra. Het gaat in totaal om een tiental borden, terwijl JCDecaux ongeveer 15.000 reclameborden heeft. Maar een analyse heeft uitgemaakt dat het geen superstabiel systeem is en de cijfers niet echt betrouwbaar. Dus is er beslist om het systeem af te bouwen en zullen alle in gebruik zijnde borden tegen het eind van het jaar verdwijnen.

Alle borden zullen tegen eind dit jaar verdwenen zijn.

Veerle Colin, JCDecaux

De reclameborden deed bij menig privacyexpert de wenkbrauwen fronsen. Het gebruik van camera's in de publieke ruimte is aan strikte wetgeving gebonden. Voor Willem Debeuckalere van de privacycommissie kan het niet. “De privacywet zegt dat de burger wordt geïnformeerd als hij gefilmd wordt. Dat ze zich er kunnen tegen verzetten. Dat ze weten wat er met die beelden gebeurd". De privacycommissie gaat de zaak onderzoeken, wat voor JCDecaux geen probleem is. “Alles is bestudeerd met juristen en die hebben ons gegarandeerd dat heel de software conform de regelgeving is”, zegt Veerle Colin.

Meest gelezen