Direct naar artikelinhoud

Glabbeek wil voorrang van rechts volledig afschaffen

Simon Vandermeulen en burgemeester Peter Reekmans.Beeld Foto Baert

De Vlaams-Brabantse gemeente Glabbeek is van plan om de voorrang van rechts op zijn grondgebied volledig af te schaffen. Dat blijkt uit een mededeling van Dorpspartij, dat mee in de meerderheid zit. Het is de bedoeling om de maatregel, die volgende week wel nog goedgekeurd moet worden in de gemeenteraad, tegen 10 november in te voeren.

Simon Vandermeulen, die als gemeenteraadslid van Dorpspartij mee het initiatief heeft genomen voor de maatregel, zegt dat een gewijzigde voorrangsregel heel wat verwarring rond de verkeerssituatie in de gemeente zal laten verdwijnen. "In de praktijk zal dit een vlotte omschakeling worden, omdat we met deze beslissing net een heel logische voorrangsregeling in Glabbeek invoeren waarbij de straten die voor iedereen al lang logischerwijs de hoofdwegen zijn voorrang krijgen op de ondergeschikte kleinere zijstraten", zo stelt ook burgemeester Peter Reekmans.

De gemeenteraad van Glabbeek zal op 14 september stemmen over het voorstel. Als de wijziging inderdaad wordt goedgekeurd, zal het wel nog tot 10 november duren voordat maatregel effectief wordt ingevoerd. Glabbeek wil immers eerst nog een uitgebreide informatiecampagne starten bij de inwoners en de weggebruikers. "We doen dit zowel online als via het gemeentenieuws, maar gaan ook grote borden plaatsen op alle toegangsweg naar onze gemeente die grenst aan de buurgemeenten", aldus nog Reekmans.

Bovendien moet de gemeente ook op verschillende kruispunten nieuwe signalisatie plaatsen, de oude signalistatie verwijderen en verfwerken op het wegdek uitvoeren om de nieuwe voorrangswegen aan te duiden.

Oorspronkelijk was het plan om de voorrang van rechts al vorig jaar af te schaffen.

VAB en Touring niet voor algemene afschaffing

De mobiliteitsorganisaties VAB en Touring reageren met enige voorzichtigheid op het voornemen. Ze erkennen in eerste reactie dat het op heel wat plaatsen zinvol kan zijn om die regel te schrappen. Maar ze houden wel een slag om de arm als het gaat om de volledige afschaffing ervan.

"Het afschaffen van de voorrang kan op verschillende wegen een goede maatregel zijn. Zo is het bijvoorbeeld logisch om voorrang te voorzien aan het verkeer op hoofdwegen of op rechte verbindingswegen", zegt Danny Smagghe van Touring. "Maar ik ben geen voorstander van een veralgemening. Het lijkt me best om die maatregel per weg apart te bekijken."

Ook VAB benadrukt dat de voorrang van rechts op heel wat plaatsen gerust kan verdwijnen. "We zien nu bijvoorbeeld dat die voorrangsregel soms gebruikt wordt als snelheidsremmer. Maar dat heeft geen zin, daar zijn betere toepassingen voor te vinden", zegt Maarten Matienko. "Bovendien merken we ook dat het een vrij complexe regel is waar vaak verwarring rond ontstaat."

Toch ligt een algehele afschaffing ook bij hem moeilijk. "Juristen wijzen erop dat er wel een soort van basisregel moet blijven bestaan, voor plaatsen of situaties waar er geen andere regel voorzien is", klinkt het.

Ook BIVV is tegen afschaffing

Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is geen voorstander van het afschaffen van de voorrang rechts. "Het veralgemeend behoud van de regel van voorrang rechts staat voor ons niet ter discussie", zegt Stef Willems.

"De regel 'voorrang rechts' is eenvoudig : je moet altijd voorrang verlenen aan de weggebruiker rechts van je, ook wanneer die laatste stopt", legt Willems uit. "Bovendien is de regel 'voorrang rechts' veralgemeend over heel België van toepassing."

"Daarnaast werkt de regel 'voorrang rechts' snelheids-afremmend. Dit laatste is bij uitstek belangrijk in woonomgevingen, in de bebouwde kom waar 30 en 50 km/u van toepassing is als snelheidsregime. Als je een kleine weg hebt die uitmondt op een weg van bijvoorbeeld 70 km/u dan kan dit soms ook gevaarlijke situaties met zich meebrengen wanneer bestuurders van de kleine weg hun voorrang nemen."

Het betekent volgens het BIVV ook dat als er twijfel is over het nut van de voorrang rechts de situaties geval per geval moeten bestudeerd en geëvalueerd worden zodat de meest veilige maatregelen voor alle weggebruikers kunnen genomen worden. "En in die gevallen moet die situatie ook duidelijk met signalisatie aangegeven worden", benadrukt Willems.