Direct naar artikelinhoud
Beauty

Belgische make-upartist Peter Philips aan het roer bij Dior: "Tegenwoordig is alles mogelijk"

‘Voor de wintercollectie gingen we voor een nude look’, zegt Philips. ‘De collectie is donker, elegant en jong. Met nude ­vallen de gezichten net op.’Beeld Peter Stigter

Als Peter Philips een opvallende lippenstift, pakweg zwart of groen, in het gamma wil, dan zijn ze tegenwoordig blij bij Dior. De Antwerpenaar bracht schwung in de zaak, holografische wimpers op de catwalk en grijze lipstick binnen handbereik en ze verkopen nog ook. Dit seizoen komt hij met metallics en liplinernostalgie.

Dior-kledij wordt gedragen door een select publiek. De make-up spreekt veel meer volk aan. Door de zachtere prijs, maar ook door Peter Philips, die er sinds 2014 creatief directeur is: hij bedenkt de catwalkmake-up, bewaakt klassieke kleuren en springt evenzeer mee op de trein van de millennials die tutorials, felle kleuren en backstageproducten willen.

Philips, die al jarenlange ervaring in de sector opdeed, begon bij Dior toen Raf Simons er aan het roer stond. Intussen is er een nieuwe hoofddesigner. “Met Maria Grazia (Chiuri, NH) werken is anders dan met Raf Simons werken. Enkele weken voor de show overliep Maria Grazia de hele collectie met me door schetsen en stoffen te tonen en haar inspiratiebronnen uit te leggen.

'Niet elke vrouw wil fashion forward zijn, maar elke vrouw wil wel mooi zijn'

“Als ik een look maak voor de catwalks hou ik rekening met de visie van de designer; samen met de haarstylist, de scenograaf, de dj, de casting director… Wij moeten onze expertise gebruiken zodat de show perfect vertaalt wat de ontwerper wil zeggen. Als ik make-upcollecties en producten maak, ben ik niet gebonden aan de catwalks. Beauty- en modetrends zijn niet altijd dezelfde, ze overlappen soms wel maar het zijn parallelle werelden. Niet elke vrouw wil fashion forward zijn, maar elke vrouw wil wel mooi zijn.”

En daarvoor ontwikkelde hij dit seizoen meer dan veertig kleuren. Bij het eerste product dat de Antwerpenaar voorstelt, krult de helft van de wenkbrauwen in de zaal even omhoog. Hij zwaait met lipsticks in een heleboel kleuren, omzoomd door nog meer kleuren. De Double Rouge doet denken aan de nineties, aan r&b, glanzende lippen omzoomd met een donker lijntje.

Vanwaar deze collectie?

“Tijdens mijn research vond ik Dior-advertenties uit de jaren 90 van de Rouge Caché. (Philips toont een foto van de oude advertentie: een lipstick in een hexagonaal hoesje met een tweekleurig stiftje)

“Telkens wanneer de stagiaires en de marketingmeisjes mijn kantoor betraden, waren ze dolenthousiast over dat beeld. Voor mij was dat vintage technologie die al sinds de sixties bestond, voor hen was het duidelijk iets nieuws. Laten we daarmee gaan spelen en het heruitvinden in het lab, dacht ik.

“Kon het niet uitdagender? Mijn herfstcollectie gaat over metallics en matte kleuren. Die afwerkingen hebben verschillende texturen waardoor je ze nooit samen in één stick hebt. Ik had aanvankelijk het idee om een capsulecollectie van zes kleuren te maken, maar… we got carried away.” (lacht)

Antwerpenaar met veel durf bepaalt mee met welke oogschaduw en lippenstift vrouwen door het leven gaan
Beeld Getty Images

Alsof hij ons wil verzekeren dat hij geen tv-praatjes verkoopt, overhandigt Philips een spiegeltje en Double Rouge-lippenstift aan het make-uploze model naast hem. Ze tuit de lippen en stift zelf ‘Jungle Beige’ in een tweetal bewegingen. De kleur, verrassend mooi, vloeit van donker mat naar parelmoer beige.

Philips: “Dit is een van mijn favorieten omdat het een ninetiesreferentie is. Sowieso dacht ik ook aan Linda Evangelista en Naomi Campbell, die toen ook zulke gecontourde lippen hadden.”

Is lipliner dan een trend die terugkomt?

“Tegenwoordig is alles mogelijk. Eén trend bestaat niet, zeker niet met sociale media en alle info online. Ik weet dat er meisjes zijn die gek zijn van extreem veel lipliner. Voor hen is dit misschien zelfs te natuurlijk.

“Onlangs was ik met Bella (Hadid, het model, NH) in Dubai. Ze was volledig gemaquilleerd maar in vergelijking met de vrouwen die ze daar ontmoette leek ze make-uploos. Het is ontzettend cultureel gebonden. Neem dikke eyeliner: dat is de ene cultuur extreem en in de andere doodnormaal.”

Geeft die wereldwijde verscheidenheid je de kans om extremere producten en kleuren te creëren?

“Toen ik anderhalf jaar bij Dior zat, maakte ik een lippenstiftreeks met blauw, geel en groen. Voor de editorials, dacht ik toen. En die verkochten verrassend genoeg goed. De meisjes in de verkoopspunten maakten er ombres mee. Aanvankelijk moest ik het marketingteam overtuigen. Nu zeggen ze: ‘Peter, kun je niets gek doen?’ (lacht)

'Wat ik ook maak, ik zorg altijd dat er draagbare paletten zijn. Mocht ik alleen extreme kleuren ontwerpen, dan zou niemand die dragen'

“Wat ik ook maak, ik zorg altijd dat er draagbare paletten zijn. Mocht ik alleen extreme kleuren ontwerpen, dan zou niemand die dragen. Ik ben er niet om vrouwen er belachelijk te doen uitzien, hé. We zijn natuurlijk ook een couturehuis, dus moeten we wat lef tonen. Kijk je naar jonge meisjes en hoe ze hun haar, make-up en kleren ­dragen, dan zie je hun nood om expressief te zijn. Zij houden van blauwe lipstick, dus waarom zouden wij er dan geen maken met onze knowhow?”

Je zegt dat vrouwen mooier maken je job is, wat houdt ‘mooier maken’ in voor jou in?

“Dat ik producten met respect voor vrouwen creëer. Als ik iemand opmaak, kun je de transformatie zich zien voltrekken. Het geeft vertrouwen omdat het onzekerheden verdoezelt en eigenschappen versterkt die een vrouw zelf mooi vindt of waarvan ze zelfs niet wist dat ze die had.

“Maar dat geldt ook voor hoe je je haar doet en je kleedt. De attitude van een vrouw verandert als ze hakken draagt, dat zie ik bijna bij iedereen. Dat kunnen gebruiken is ook deel van een feminist zijn. Zet die tools goed in en mannen zijn als lammetjes.” (schaterlacht)

Met Liquid Rouge brengt Dior nu ook een vloeibare lipstick op de markt. Zo’n ‘liquid’ die lijkt op een gloss maar urenlang blijft zitten, is op internetfora en in filmpjes al langer in zwang.

“Dior Liquid is een reactie op de vele intense en kleurrijke lipsticks op de markt die zo hard uitdrogen. In de tutorials zien ze er geweldig uit, maar daarna wordt je mond als van karton.

“Onze liquid voldoet aan dezelfde eisen – makkelijk aan te brengen, sterke pigmenten, blijft lang zitten – maar heeft wat extra: verzorging. Daardoor kun je extreem mat, metallic of glitter dragen, zonder aan kwaliteit te verliezen. Naast klassieke kleuren zijn er ook extreme zoals mat zwart en een doorschijnende met hologramglitters.”

Wat zijn de trends voor dit najaar?

“Ik denk dat we meer metallic zullen zien. Ombre kennen we al, die andere zijn we wat vergeten. Het goeie aan me­tal­lic is dat je geen volledig mettallic gezicht nodig hebt. Je moet je make-up uitbalanceren: bij een metallic lip mogen de ogen wat matter, met een zachte glow op de wangen. Bij matte lippen past wat metallic op de ogen.”

Wat zijn de opvallendste veranderingen na meer dan 20 jaar in de sector?

“De jongste vijf jaar met sociale media zijn te gek geweest. Er is een grote vraag naar kleuren, texturen en innovatie. Ik zeg niet dat millennials moeilijker zijn, want uiteindelijk gaan ze voor bijna alles, maar ze zijn wel hongerig, heel bewust van make-up én goed geïnformeerd. En ze zijn niet bang om te experimenteren.

“Anderzijds zijn we allemaal jong geweest. In de eighties verfden wij onze haren ook roze. Het platform is vandaag groter, maar uiteindelijk doen ze juist hetzelfde: als die tutorial-meisjes binnen tien jaar terugkijken, denken ze vast en zeker ook: oh my god! (lacht) Maar dat is toch deel van de pret en het proces? Daar dient make-up voor!”