Omroep Zeeland

Nieuwe sluis Terneuzen -een van de grootste ter wereld- zal volledig op zonne-energie werken

De deuren en bruggen van de nieuw te bouwen sluis in Terneuzen zullen volledig op zonne-energie draaien. Dat heeft directeur Fred Jansen van de aannemerscombinatie Sassevaart bekendgemaakt. De nieuwe sluis, een van grootste ter wereld, is nodig om de toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen veilig te stellen. De bouw ervan zal vijf jaar duren.  

Volgens studies dreigt voor binnenvaartschepen een capaciteitsprobleem in de kanaalzone en zijn aanpassingen nodig om steeds grotere zeeschepen in de toekomst vlotte doorvaart vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen te garanderen. Daarom werd in 2015 besloten om een nieuwe sluis te bouwen.  Het complex heeft afmetingen vergelijkbaar met de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal: 55 meter lang en 427 meter breed.

Omdat de sluis energieneutraal moet functioneren, zal de aannemer 4.000 tot 5.000 zonnepanelen op de daken van de sluisgebouwen en de op de grond installeren. Er komt wel een aansluiting op het gewone elektriciteitsnet. Als de sluis de stroom zelf niet nodig heeft, wordt die aan het net geleverd.  Er komt ook een noodgenerator.

De details van de bouwplannen werden vandaag voorgesteld op een persconferentie.  De Vlaamse en de Nederlandse aannemers die in Sassevaart samenwerken verwachten 1.200 manjaren werk in de bouw te steken. De bouw duurt in totaal 60 maanden. Op het hoogtepunt, in de periode 2019-2020, zullen 400 tot 500 mensen tegelijk bij de bouwput aan de de slag zijn.

Beperkte hinder

Volgens de aannemer zal de bouwmethode weinig hinder veroorzaken voor de inwoners van Terneuzen. Bij de bouw van de sluis in de jaren 60 hadden de bewoners in de binnenstad veel last van de diepe bouwputten, maar de bouw van de nieuwe sluis zou het risico op verzakkingen beperken.

Het wegverkeer over de sluizen zal ook zoveel mogelijk kunnen doorrijden. Alleen tijdens een beperkt aantal weekeinden en nachten zal het complex volledig afgesloten zijn voor het verkeer.  

Er komt een tijdelijk doorvaartkanaal waardoor het scheepvaartverkeer langer dan verwacht gebruik kan maken van drie sluizen. Daardoor wordt het capaciteitsverlies, waar vooral de binnenvaartschippers zich zorgen over maakten, tot een minimum beperkt. De sluiting van de Middensluis die dateert uit 1910, staat nu gepland voor medio 2021.  

Meest gelezen