© HBcl

De nieuwe man vervangt geen banden

Mannen vervangen geen platte band meer, ook al ligt er een reserveband in de koffer, zo zeggen pechverhelpers. “Ze willen handen of kostuum niet vuil maken, of zeggen de bouten niet los te krijgen. Nog niet zo lang geleden belden vooral vrouwen ons daarvoor op”, aldus reisbijstandsverzekeraar Europ Assistance.

Werner ROMMERS

Pechverhelpers Touring en VAB bevestigen de vaststelling van Europ Assistance. Die laatste stelt in zijn callcenter in Brussel vast dat het aantal mannen dat een pechverhelper vraagt wegens een platte band de jongste jaren fors is toegenomen.

“Bij recente auto’s is dat begrijpelijk, omdat die vaak geen reserveband hebben. Onze telefonisten vragen echter altijd of een volwaardige reserveband in de koffer ligt”, zeggen marketingverantwoordelijke Xavier Van Caeneghem en coördinator autobijstand Joffrey Tilly. “Maar ook wanneer dat het geval is, vraagt de mannelijke beller tegenwoordig veel vaker onze hulp.”

Volgens VAB-woordvoerder Maarten Matienko heeft de groeiende mannelijke onbeholpenheid – naast het bewaren van propere handen en kleren – te maken met de gestegen “techniciteit” van onze wagens. “Vroeger kon iedereen wel wat sleutelen aan zijn auto. Bij moderne modellen is dat niet langer mogelijk, waardoor mensen nu veel verder van hun vierwieler afstaan, ook wanneer het ‘maar’ om een platte band gaat.”

Tijdverlies

Komt er nog eens bij dat autofabrikanten het vervangen van een wiel er niet makkelijker op maakten. “Bouten zijn met de jaren beter geworden, net als de machines waarmee ze worden vastgezet, zodat ze losdraaien niet altijd eenvoudig is. De standaard moersleutel in de wagen daarentegen is almaar lichter gemaakt”, verdedigt Touring-woordvoerder Danny Smagghe de groep mannen die om hulp vragen.

“Ons land telt ook veel bedrijfswagens. Die bestuurders vinden het vaak onderdeel van het ganse wagenpakket dat ook bij een lekke band een pechverhelper opdaagt”, aldus nog Matienko. En dat ondanks ons opgejaagde gedrag in het verkeer. Want wie een beetje handig is, heeft in 15 minuten een reserveband gemonteerd, terwijl een pechverhelper vaak pas na een halfuur tot drie kwartier ter plaatse is.

Het is het goed recht van mannen om de wegenwacht te bellen, beklemtonen de pechverhelpers. “Maar de tijd dat niemand tussen een man en zijn auto kwam, lijkt voorgoed verleden tijd.”