Direct naar artikelinhoud
Auto

Een hybridemotor als excuus om duizenden euro's minder verkeersbelasting te betalen

Amper verkeersbelasting voor zware terreinwagen met elektromotor

Wie zich een Mercedes GLE aanschaft, betaalt op vijf jaar 22.737 euro verkeersbelasting. Eigenaars van de hybridevariant, de Mercedes GLE500e, betalen slechts 2.702 euro. "Onverantwoord", vindt Björn Rzoska van Groen. Want de hybridemotor is niet meer dan een excuus om minder belastingen te betalen, en wordt amper gebruikt.

Een Porsche Cayenne, een Volvo XC90 of een Mercedes GLE500e, het zijn allemaal uit de kluiten gewassen terreinwagens. Toch moeten heel wat eigenaars amper of zelfs helemaal geen verkeersbelasting betalen. Tot 20.000 euro kun je besparen door te kiezen voor de 'plug-inhybride'.

Op papier zijn die versies inderdaad ecologisch, maar de praktijk is anders. "We merken dat die auto's nauwelijks worden opgeladen", zegt Tony Verhelle van Autogids. "Heel wat bestuurders rijden gewoon op benzine en laten de elektromotor voor wat hij is. De belangrijkste reden om dit soort auto's te kopen? De fiscale voordelen."

Minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld) is niet van plan de autofiscaliteit aan te passen. "Het blijven groenere auto's, ongeacht de prijs." Wel wijst hij op de overgangsperiode, die tegen 2020 afloopt. "Dan vallen de belastingkortingen weg."

"Het groene karakter van deze wagens is enkel schijn. Onbegrijpelijk dat de aankoop van zware SUV's wordt aangemoedigd", zegt Vlaams Parlementslid Björn Rzoska. Lees meer in de pluszone van De Morgen.