Twintig jaar Google: van Amerikaanse droom tot big business

Twintig jaar geleden registreerden twee Amerikaanse studenten de domeinnaam Google.com. De rest is geschiedenis. Vandaag kunnen we ons geen wereld zonder Google meer indenken, "googelen" is intussen zelfs een officieel werkwoord. Waar ligt de basis voor het succes van Google? En heeft de internetgigant eigenlijk zwaktes?

15 september 1997. Larry Page en Sergey Brin, twee onbeduidende studenten aan de prestigieuze universiteit Stanford in Californië, VS, deponeren de domeinnaam Google.com. Daarmee veranderen ze niet alleen hun leven, maar ook dat van ons.

Het verhaal van Google leest eigenlijk als de typische Amerikaanse droom, zegt Kristof Van der Stadt van het informatica-magazine Datanews in "De ochtend" op Radio 1. "Twee jonge studenten, whizzkids, amper een cent op zak, hadden een goed idee en startten een project op, letterlijk vanuit hun garage." Met het bekende resultaat. Google veroverde al snel de wereld.

Foto: Sergey Brin en Larry Page in 2004

AP2004

"Google scoorde vanaf dag 1, tot hun eigen verbazing"

"Er bestonden toen al wel enkele zoekmachines, maar geen enkele
werkte zo goed als Google. Geen enkele deed wat Google deed: goede
zoekresultaten opleveren." En dat hadden internetgebruikers twintig jaar
geleden snel door, ze schakelden massaal over naar Google en lieten de
andere zoekmachines links liggen. Altavista, Lycos, ze bestaan nu niet eens meer.

"Page en Brin ontwikkelden een geavanceerde methode om beter informatie te vinden op het internet. Ze gingen de technische structuur van webpagina's analyseren en plakten er een soort algoritme op. Een pagina kreeg een score, en hoe hoger de score, hoe hoger de pagina in de zoekresultaten opdook. En dat systeem werkte vanaf dag 1 zeer goed en sloeg tot hun eigen verbazing enorm aan bij surfers."

Geld verdienen met Google: een hele nieuwe sector

Larry Page en Sergey Brin waren niet alleen whizzkids, maar bedachten ook snel hoe ze met hun idee geld konden verdienen. Een beetje uit noodzaak, vertelt Van der Stadt. "Dat is ook weer bijna per ongeluk gekomen. Google draaide initieel op de servers van Stanford, maar toen die overladen werden, konden de twee niet anders dan Google onder te brengen in een eigen bedrijf." En dus moest er geld in het laatje komen.

"Ze maakten de bedenking: kunnen we er niet voor zorgen dat adverteerders en bedrijven die hoger willen scoren in de ranking, daar een kleine bijdrage voor betalen? Ze legden daarmee de basis voor een hele nieuwe sector: de zogenoemde search engine optimization (SEO)", een marketingstrategie voor zoekmachines. Bedrijven kunnen nu een beroep doen op consultants en experts die voor hen uitvlooien hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun bedrijf hoof scoort bij zoekresultaten."

De macht van Google

Google is intussen veel meer dan een zoekmachine alleen. Er is ook e-mail, navigatie, opslagruimte, vertaaldiensten... En er is ook kritiek op de macht van Google: het manipuleert wat we zoeken, het lijkt allemaal objectief, maar dat is het niet. En toch blijven we er allemaal in mee gaan. Hoe kan dat?

"Dat is eigenlijk een gevolg van de trend tot personalisering die een aantal jaar geleden in gang gezet is. Google, en heel wat grote andere internetspelers zoals Facebook, weten ontzettend veel over ons. Ze hebben een profiel over ons samengesteld en dat is geld waard voor de adverteerders. Ze gebruiken ons profiel om ons suggesties te doen."

"Het resultaat is dat wij gepersonaliseerde zoekresultaten krijgen, diensten aangeboden krijgen op maat van onze voorkeuren. De ene ziet dat als een voordeel, de andere als een nadeel, en niet alleen op vlak van privacy. Europa stelt bijvoorbeeld de marktdominantie van Google in vraag. De "Shopping"- resultaten die je bovenaanelke zoekopdracht, drukken de andere shoppingdiensten naar de achtergrond. Het is normaal dat zij daar niet zo blij mee zijn."

Wat brengt de toekomst?

Wat kunnen we de komende twintig jaar nog verwachten van Google? Van der Stadt denkt dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden op sommige vlakken. "Enkele initiatieven die ze de laatste jaren genomen hebben, sloegen toch niet zo goed aan. Ze hebben ook nog echt geen sociaal netwerk kunnen uitrollen. Ze hebben al meerdere pogingen gedaan, verschillende manieren gezocht, maar het is hen nog niet gelukt. Dat kan hen op termijn wel zuur gaan opbreken."

Foto: Google Glass, een innovatie die vooralsnog niet helemaal doorgebroken is bij het grote publiek

Meest gelezen