Al meer dan 120 oproepen op hulplijn voor mensen met pedofiele gevoelens: "Hulplijn sterk media-afhankelijk"

"Stop it Now!", de hulplijn voor mensen met pedofiele gevoelens, heeft in bijna vier maanden tijd 127 telefoontjes en mails gekregen. 60 procent van de meldingen komt van mensen die zich zorgen maken over hun seksuele gevoelens voor minderjarigen. Maar ook heel wat partners, familie en vrienden nemen contact op met de hulplijn.  

Op 19 mei dit jaar werd Stop it Now! gelanceerd, een preventieproject dat seksueel kindermisbruik wil voorkomen. Door een laagdrempelige hulplijn te installeren wil het project een luisterend oor zijn voor iedereen die met pedofiele gevoelens zit. “Veel bellers willen hun verhaal eens kunnen doen, maar er zijn er toch ook die echt hulp zoeken”, zegt Minne De Boeck, criminologe van het Universitair Forensisch Centrum en projectverantwoordelijke van Stop it Now!. Sinds de start van de hulplijn konden zo twaalf mensen worden doorverwezen naar gespecialiseerde centra. Maar ook de directe omgeving van de doelgroep contacteert de hulplijn: partners, vrienden en familie, en betrokken  professionals.

Media-afhankelijk

De teller staat na bijna vier maanden op 127 meldingen. “Maar we merken wel dat we heel media-afhankelijk zijn”, zegt Minne De Boeck. ”Het aantal contacten met de hulplijn werd duidelijk bepaald door de bijdragen in de media.” In haar eerste maand kreeg de hulplijn 66 oproepen. "Het zou dan ook zinvol zijn mocht Stop it Now! vermeld worden wanneer er iets over pedofilie of kindermisbruik in de media komt."

Mailen blijft het makkelijkst

De meeste meldingen komen via mail, en daar is een verklaring voor, zegt Minne De Boeck: “Een mailtje sturen is natuurlijk niet gebonden aan openingsuren, onze telefoonlijn wel. We zien trouwens dat we heel wat gemiste oproepen hebben van mensen die buiten de openingsuren bellen. Maar het zou ook kunnen dat mensen zich beter voelen bij een mail. Die kan je natuurlijk goed voorbereiden. Een telefoongesprek is minder controleerbaar.” Wanneer mensen toch bellen, is de gemiddelde duur van zo’n gesprek 21 minuten. Verschillende personen hebben ook meerdere keren gebeld.

Zelfmoordgedachten

Stop it Now is de voorbije maanden zes keer geconfronteerd geweest met mensen die met zelfmoordgedachten zitten. “En dat is een probleem”, zegt Minne De Boeck. “We weten uit de literatuur dat mensen met pedofiele gevoelens vaker met depressie te maken hebben en dat de suïcidecijfers hoger liggen bij deze doelgroep. We zien dit dus ook in de praktijk en dat baart ons zorgen. Het wijst erop dat de doelgroep vaak lijdt en dat ze regelmatig te kampen hebben met gevoelens van angst en schaamte. Ook voor onze medewerkers is dit geen evidentie. Het is heel moeilijk om aan de telefoon in te schatten in welke mate er een risico is.” De medewerkers zullen daarom binnenkort een opleiding krijgen in samenwerking met het Centrum ter Preventie van Zelfdoding.

www.stopitnow.be / ufc@stopitnow.be - telefoonnummer 0800/200 50

 

Meest gelezen