© EPA

Niet naleven van dieselnormen kostte in 2013 150 Belgen het leven

De dieseluitstoot boven de officiële normen van auto’s en lichte vrachtwagens zorgde in 2013 in ons land voor 150 vroegtijdige overlijdens. In de hele EU zijn dat 5.135 vroegtijdige overlijdens door luchtvervuiling van wagens die meer uitstoten dan de norm. Dat blijkt maandag uit een studie van het International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA).

Zoals bekend is de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van dieselvoertuigen hoger dan de officiële testen doen geloven. Volgens de berekeningen van IIASA, in samenwerking met het Noorse meteorologische instituut, is de werkelijke uitstoot van diesels vier tot zeven keer groter dan wordt beweerd.

De cijfers van IIASA liggen in lijn met eerdere bevindingen na het dieselgate-schandaal van 2015. Volkswagen moest toen toegeven sjoemelsoftware gebruikt te hebben, waardoor de boordcomputer herkende dat er een test werd uitgevoerd en de NOx-uitstoot tot onder de maximale norm werd gereduceerd. Andere constructeurs worden ervan verdacht op dezelfde manier gesjoemeld te hebben.

In mei verscheen in het wetenschappelijk tijdschrijft Nature een studie waaruit bleek dat in in 2015 wereldwijd 38.000 vroegtijdige overlijdens te betreuren vielen door het niet-naleven van de uitstootnormen.

Meeste diesels in Europa

De studie van IIASA, die verscheen in het vakblad Environmental Research Letters, concentreert zich op Europa. De uitstoot van fijnstof door dieselvoertuigen leidt elk jaar in Europa (EU, Noorwegen en Zwitserland) tot 9.830 vroegtijdige overlijdens (290 in België). Daarvan zouden er 5.135 te wijten zijn aan uitstoot die boven de norm ligt, en in België 150.

Als de uitstoot van dieselvoertuigen zo hoog zou zijn als die van benzinevoertuigen, dan gaat het om 2.230 vroegtijdige overlijdens in Europa, en 50 in België. De stikstofuitstoot van benzine-auto’s is lager dan die van diesels, maar de CO2-uitstoot ligt dan weer hoger bij benzines.

Het spreekt voor zich dat in grote Europese landen waar veel dieselvoertuigen rondrijden, zoals Italië, Duitsland en Frankrijk, het meeste vroegtijdige doden vallen.

In Europa rijden ruim honderd miljoen diesels rond, twee keer zo veel als in de rest van de wereld.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer