Zeven dingen die u moet weten over het nieuwe Leuvense circulatieplan

Na maanden voorbereiding en discussie, wordt het eerste deel van het Leuvense circulatieplan maandag van kracht. Het Leuvense stadsbestuur gaf woensdag nog een laatste update over de concrete invoering en de plannen nadien.

Hannelore Smitz

Het circulatieplan wordt volgende week maandag niet in het hele stadscentrum in één keer van kracht. "Dat is praktisch onmogelijk, en zou te veel chaos geven", zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A). "We hebben in andere steden gezien dat het fout loopt als je alles in één keer verandert. Daarom gaan we het spreiden." In plaats daarvan worden vanaf maandag alle veranderingen in de paarse zones van het kaartje hieronder doorgevoerd. In september en oktober volgen de groene en de rode zone en in november en december de oranje, blauwe en gele. Tegen de start van 2017 moet het hele plan in werking zijn. Bewoners zullen steeds een bericht krijgen wanneer er veranderingen gebeuren in hun straat of buurt en ook scholen worden op tijd verwittigd.

Ladeuzeplein

Vanaf maandag mag er geen verkeer meer rond het Ladeuzeplein. Ook volledig rond het Hooverplein rijden zal niet meer gaan. Het verkeer kan daar enkel nog rijden van de Blijde Inkomststraat naar de Tiensestraat, en dit via de zijde van reiswinkel Connections. Dit is dus in de tegengestelde rijrichting als vroeger gereden werd aan die zijde van het plein. Er zal op het plein dus ook nog maar aan één zijde geparkeerd kunnen wordenKlik hier en lees meer hoe het Hooverplein er na de veranderingen zal uitzien in Het Nieuwsblad Leuven-Hageland van donderdag 25 augustus.Damiaanplein

Op het Damiaanplein zijn heel wat parkeerplaatsen nu al verdwenen, maar het plein blijft toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Ouders die hun kinderen aan de verschillende scholen daar willen afzetten, zullen dit nog steeds kunnen. In plaats van de parkeerplaatsen heeft het plein een tijdelijke invulling gekregen met bomen, banken een kleurrijk voetpad en een volleybalveld. Het waren de buurtbewoners die het plein mee vorm gaven, en dinsdag ook schilderden.

HogeschoolpleinAl zal een definitieve heraanleg van het Hogeschoolplein mogelijk nog enkele jaren op zich laten wachten, de parkeerplaatsen zijn er nu al verdwenen. In de plaats liggen er petanquevelden en wordt het grasplein toegankelijker gemaakt. De vele auto's die er nu nog naartoe rijden in de hoop nog een parkeerplaats te vinden, zijn er dus aan voor de moeite.

Een nieuw plein

Het kruispunt rond het Justus Lipsiusplein langs de Bondgenotenlaan verdwijnt. In plaats daarvan wordt het eindelijk een ècht plein. In het voorjaar van 2017 zal het een definitieve nieuwe invulling krijgen. Het standsbeeld blijft uiteraard, maar daarrond komen bomen, banken en een doorgang voor fietsers en voetgangers.

(Simulatie: Gijs Van Vaerenbergh)

Parkeren

Er verdwijnen in totaal 102 parkeerplaatsen in Leuven, en dit op de bovenvernoemde pleinen. Andere parkeerplaatsen blijven behouden, maar zijn bestemd voor bewoners. Bezoekers van de stad worden zo veel mogelijk aangeraden om met openbaar vervoer, de fiets of te voet te komen. Wie toch de auto neemt, ziet het stadsbestuur liefst parkeren in de randparkings of de ondergrondse parkings. "Onze stad blijft heel bereikbaar. We geven hem alleen terug aan de zachte weggebruikers. In heel Europa maken steden hun centrum autoluw of zelfs autovrij. Leuven is daar ook klaar voor", klinkt het bij het stadsbestuur.

"De eerste momenten zullen niet eenvoudig zijn. Maar we geloven in het effect op lange termijn."

Kritiek en vragenMet de nakende invoer van het plan, zijn er ook enorm veel vragen bij inwoners en bezoekers van de stad. Dagelijks komen er een 100-tal vragen binnen op het mailadres dat de stad speciaal voor dit plan opende. "Het meest voorkomende misverstand is het verschil tussen autoluw en autovrij. Sommige mensen denken dat ze een toelating gaan moeten hebben om zelfs maar het centrum in te rijden vanaf de ring. Dat is uiteraard overdreven, onze stad blijft bereikbaar", zegt schepen van Communicatie Erik Vanderheiden (CD&V). Wie nog met vragen zit kan op dat mailadres terecht. Ook opmerkingen of kritiek zijn er welkom. Het stadsbestuur zegt de verschillende ingrepen zeker te evalueren en eventueel aan te passen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen