Direct naar artikelinhoud

Ryanair blijft vluchten schrappen tot eind oktober: minstens 294 in ons land

De getroffen vluchten vertrekken veeleer van de grotere Europese luchthavens en die waar meerdere vluchten per dag vertrekken naar een en dezelfde bestemming, waaronder Charleroi.Beeld Photo News

Ryanair ligt onder vuur nadat het bekend maakte dagelijks veertig tot vijftig vluchten te schrappen omwille van een gebrek aan personeel. Negen luchthavens worden getroffen tot en met 31 oktober. Daar hoort ook Charleroi bij. Ryanair heeft inmiddels een gedetailleerde lijst gepubliceerd van geschrapt vluchten. In ons land gaat het om minstens 294 annuleringen. De meeste daarvan op Charleroi: 204. Op Brussels Airport worden 90 vluchten geschrapt.

De getroffen vluchten vertrekken veeleer van de grotere Europese luchthavens en die waar meerdere vluchten per dag vertrekken naar één en dezelfde bestemming. Het gaat om Barcelona, Brussels South (waar dertien Ryanairvliegtuigen gestationeerd zijn), Dublin, Lissabon, London Stansted, Madrid, Milaan (Bergamo), Porto en Rome Fiumicino. Met 204 geschrapte vluchten is Charleroi een van de zwaarst getroffen luchthavens. Ter vergelijking: in Dublin worden een 200-tal vluchten geschrapt, in Rome meer dan 300. Zwaarst getroffen is Londen Stansted met meer dan 600 geannuleerde vluchten.

"De geannuleerde vluchten die ingepland staan van 21 september tot en met 31 oktober, vertrekken van de grootste Europese luchthavens. En dat vooral om getroffen reizigers een maximum aan alternatieven te bieden", klinkt het bij de luchtvaartmaatschappij. "Zo vliegen we bijvoorbeeld meermaals per dag van Rome naar London. Het kan dus goed zijn dat één van die dagelijkse vluchten geschrapt wordt. Het maakt het voor passagiers op die manier makkelijker om een andere vlucht te boeken."

De volledige lijst met geannuleerde vluchten staat inmiddels op de website van Ryanair. Klanten die door de annuleringen getroffen worden, zullen per mail een lijstje krijgen met alternatieve vluchtdata en details over hoe ze een schadevergoeding kunnen aanvragen. (lees onder de foto verder)

Ryanairtopman Michael O'Leary.Beeld photo_news

Slechts twee procent

Ook verontschuldigt Ryanair zich nogmaals voor de overlast die ze veroorzaken, maar topman Michael O'Leary wijst er ook nog op dat de komende zes weken "slechts 2% van alle reizigers die de komende zes weken een vlucht hebben geboekt, getroffen worden". 98% zal dus geen hinder ondervinden.

De topman geeft ook toe dat Ryanair "een zootje" gemaakt heeft van de vakantieplanning van het personeel, waardoor de maatschappij nu niet anders kan dan vluchten schrappen. Op een persconferentie in Dublin zei O'Leary dat er het hele weekend gewerkt is aan een planning voor die annuleringen, waarbij passagiers zoveel als mogelijk alternatieve vluchten kunnen nemen.

"We zijn ervan overtuigd dat we de overgrote meerderheid op dezelfde dag nog óf de dag daarop een alternatieve vlucht kunnen aanbieden. Bij reizigers bij wie dat niet lukt, hanteren we de EU261-vergoeding. Zij krijgen volgens dat principe een volledige terugbetaling. We doen ons uiterste best om iedereen op zijn of haar bestemming te krijgen", klinkt het nog bij O'Leary. En hij voegt eraan toe: "Laat ons duidelijk zijn: er is geen tekort aan piloten."

De lowcostmaatschappij moet van de Ierse luchtvaartautoriteit de verlofkalender vanaf volgend jaar in lijn brengen met het gewone kalenderjaar. Het moet de opgebouwde vakantiereserves voor het einde van het jaar wegwerken waardoor er niet genoeg piloten en boordpersoneel is om de volledige vloot in de lucht te houden tot aan de start van het winterseizoen.

We zijn ervan overtuigd dat we de overgrote meerderheid (75 procent) op dezelfde dag nog óf de dag daarop een alternatieve vlucht kunnen aanbieden
Michael O'Leary (topman Ryanair)

25 miljoen euro

Tot slot zei O'Leary nog dat het fiasco met de vakantieregeling en de geannuleerde vluchten op de boekhouding van het bedrijf een onmiddellijke impact van 25 miljoen euro zal hebben. Op de winstgevendheid verwacht Ryanair een impact tot 5 miljoen euro en daarnaast rekent het bedrijf op nog 20 miljoen euro die het zal moeten ophoesten aan schadevergoedingen voor reizigers.

Gerechtelijke stappen

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft zijn administratie gevraagd om een onderzoek te openen naar de geschrapte vluchten. Dat laat de minister weten in een persbericht.

"Als blijkt dat de lagekostenmaatschappij haar verplichtingen niet is nagekomen, dan is er sprake van de misleiding van consumenten", zegt de CD&V'er. "Het annuleren van vluchten op zo'n grote schaal is ontoelaatbaar. De reiziger heeft het recht om de draagwijdte van de annulaties te kennen en tot in de details geïnformeerd te worden over zijn rechten", meent de minister. "Een luchtvaartmaatschappij is verplicht om elke getroffen reiziger individueel en proactief te informeren over zijn rechten, ook het recht op schadevergoeding of bijstand", klinkt het nog.

Het annuleren van vluchten op zo'n grote schaal is ontoelaatbaar
Minister Kris Peeters
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters.Beeld belga