Vlaams minister Ben Weyts wil variabele toltarieven voor Liefkenshoektunnel

Er komen, afhankelijk van het tijdstip, verschillende tarieven voor vrachtwagens die overdag de Liefkenshoektunnel in het noorden van Antwerpen willen gebruiken. Vlaams minister voor Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA) wil op die manier de spits ontlasten.

PVDP

Sinds enkele maanden is er een proefproject, waarbij vrachtwagens die ’s nachts rijden tegen een flink gereduceerd tarief door de toltunnel mogen. “Ook overdag moeten we naar een systeem gaan met vrachtwagens die op bepaalde uren meer of minder tol moeten betalen. Op die manier kunnen we een betere spreiding van het vrachtvervoer van en naar de Antwerpse haven stimuleren”, zegt Weyts. De minister was dinsdag in het Havenhuis in Antwerpen om samen met het havenbestuur en de havenwerkgevers een aantal mobiliteitsmaatregelen voor te stellen.

Personenvervoer

De minister laat nu de mogelijkheden onderzoeken. “Het zou logisch zijn dat vrachtwagens meer tol betalen tijdens de spitsuren. Maar het is nog te vroeg om daar nu al concrete uitspraken over te doen.” Voorlopig zal de variabele tarifering alleen gelden voor het vrachtvervoer. “Ik sluit niet uit dat we op termijn ook dergelijke formules voor personenvervoer toepassen. Maar daar is op dit moment geen sprake van.”

Nachttarief succes

De proef met nachtelijk vrachtvervoer is een succes. “Het proefproject van de nachtopening van de containerterminals aan het Deurganckdok begint zijn vruchten af te werpen. Dankzij het verlaagde toltarief in de Liefkenshoektunnel nemen sinds 1 juli de volumes toe die ’s nachts worden behandeld”, zegt Stephan Vanfraechem van Alfaport-VOKA, de werkgever in de Antwerpse haven.Alfaport is ook vragende partij om het project met de verlaagde toltarieven ’s nachts uit te breiden. Vrachtwagens betalen dan tot 70% minder tol dan overdag.

Ben Weyts zei dinsdag dat het project effectief wordt verlengd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER