Represented by ZUMA Press, Inc.

Facebook geeft Russische advertenties aan Congres

Facebook zal de inhoud van duizenden politieke advertenties die door een Russisch bedrijf verspreid werden, overmaken aan de commissie in het Amerikaans Congres die de Russissche inmeninging in de presidentiële verkiezingscampagne onderzoekt. Dat heeft topman Mark Zuckerberg aangekondigd. Facebook werkt ook aan grotere transparantie bij politieke advertenties op de netwerksite.

Een tweetal weken maakte Facebook bekend dat tijdens de campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen duizenden politiek getinte advertenties gedeeld zijn. Ze steunden niet de ene of de andere kandidaat, maar gingen over zeer gevoelige onderwerpen zoals immigratie, discriminatie en wapenwetten. 

De netwerksite kon achterhalen dat de advertenties verspreid werden door Internet Research Agency. Een Russisch bedrijf dat ook wel een troll farm genoemd wordt, een plaats waar massaal en doelbewust misleidende of kwetsende informatie op het internet gedeeld wordt. Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten heeft het bedrijf banden met Rusland: het wordt waarschijnlijk gefinancierd "door Russische spelers die banden hebben met de Russische president Vladimir Poetin en het Kremlin."

Zuckerberg kondigde gisteren, op de eerste werkdag na zijn vaderschapsverlof, tijdens een live-gesprek op Facebook aan dat hij de inhoud van de ongeveer 3.000 advertenties zal overmaken aan de commissie in het Amerikaanse Congres die de rol van Rusland in de presidentiële verkiezingscampagne onderzoekt.

Die zet komt er na aanzienlijke druk van buitenaf om meer transparant te zijn. Sommige analisten interpreteren het als een poging van Facebook om elke mogelijke regulering door de Amerikaanse overheid af te wenden.

Facebook werkt aan grotere transparantie

Er wordt ook gewerkt aan maatregelen om te voorkomen dat Facebook gebruikt wordt voor buitenlandse inmenging bij verkiezingen, liet Zuckerberg verstaan. "We gaan samenwerken met anderen om een nieuwe standaard voor politieke advertenties op het internet vast te leggen." Bedoeling is om het meer in overeenstemming te brengen met de afspraken die gelden voor politieke advertenties op klassieke media.

"Als iemand politieke advertenties koopt op televisie of op een ander medium, verplicht de wet hem om duidelijk te maken wie die adverentie financiert. Maar je weet nog altijd niet of je dezelfde boodschappen ziet als iedereen", aldus Zuckerberg. "We willen Facebook naar een nog hogere graad van transparantie brengen."

Zo komen er voortaan "disclaimers" bij politiek getinte advertenties, zodat gebruikers weten welke campagne of organisatie ervoor betaald heeft. We gaan het ook mogelijk maken dat je de pagina van een adverteerder kan opzoeken en bekijken welke advertenties voor welk publiek ze op dat moment aanbieden op Facebook."

Meest gelezen