© Kioni Papadopoulos

Fietstransportband in fietserstunnel wordt alweer afgevoerd

Het proefproject met de fietstransportband op de trappen in de Kennedyfietstunnel tussen Antwerpen en Linkeroever wordt niet uitgebreid. De bedoeling was na te gaan of dergelijke transportband een volwaardige aanvulling kon zijn op de fietsliften. Te weinig fietsers bleken de transportband aan de zijde van Linkeroever te gebruiken en dus komt er geen gelijkaardige transportband op de trappen aan de overzijde. Dat meldt beheerder Agentschap Wegen & Verkeer.

JoRo

Begin dit jaar installeerde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een fietstransportband en een borstelgoot op het bovenste trappendeel van de Kennedyfietstunnel op rechteroever. De bedoeling van deze proefopstelling was om na te gaan of dergelijke installatie een volwaardige aanvulling kon zijn op de liften die geregeld geplaagd worden door defecten.

In een testperiode van zes weken werd de transportband welgeteld 1.532 keer gebruikt (geen unieke gebruikers). Een duidelijke meerderheid van de gebruikers die feedback gaven vond het systeem geen volwaardig alternatief voor de liften, maar toch vond 3 deelnemers op 5 het een goed idee het systeem uit te breiden naar de hele trap.

Grote kost

Het installeren en exploiteren van de transportband (met camerabewaking) op beide oevers zou een kost meebrengen van ongeveer 450.000 euro voor een systeem met een levensduur van ongeveer 10 jaar. De kost voor herstellingen en onderhoud door defecten of schade is hierin niet verrekend.

Op basis van de beperkte meerwaarde die dergelijk ‘noodsysteem’ levert voor een beperkte groep gebruikers en de hoge installatie- en onderhoudskosten van dit systeem ziet de Vlaamse overheid geen duurzame oplossing in dit systeem en is besloten om het proefproject niet verder uit te breiden. De bestaande proefopstelling zal begin oktober verwijderd worden.

Liften en roltrappen worden hersteld

Vlaanderen belooft zich wel verder in te zetten om de bestaande fietsverbindingen robuuster te maken. Zo blijkt de vernieuwing van de liften van de Kennedytunnel al voor minder defecten te zorgen. Verder zullen de liften en de roltrappen van de Sint-Anna-voetgangerstunnel in respectievelijk 2018 en 2019 vernieuwd worden om de vele fietsers een zekere verbinding tussen beide oevers te garanderen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER