© rr

Ze beloven je gratis vliegtickets, dan dreigen ze je af tot je betaalt

Ze bellen en sms’en voortdurend, roepen en tieren, dreigen je af en sturen agressieve ‘incassobrieven’. Sinds enkele weken probeert een bende Nederlandse oplichters massaal Vlamingen te rollen met een aanbod voor “voordelige” en “gratis” vliegtickets. “Blijf kalm en dien desnoods een klacht in bij de politie”, zegt Test-Aankoop, dat al meer dan honderd klachten telt.

Joost Freys

Regelrechte stalking en oplichting. Wie de Nederlandse bende aan de lijn krijgt, weet niet wat hem overkomt. “Ik stond te trillen op mijn benen”, getuigt Sofie uit Leuven, die een viertal weken geleden een eerste keer telefoon kreeg. “Van een dame. Ze ratelde maar door. Uiteindelijk werd duidelijk dat ze een website aanbeval: Shop & Fly. Als ik een account aanmaakte, kon ik genieten van aanbiedingen voor goedkope en soms gratis vliegtickets. Omdat ik ervaring heb met legitieme sites die ongeveer hetzelfde doen, zei ik niet meteen neen. Ze zou me een mailtje sturen, waarna ik dan kon beslissen.”

Sofie kreeg nooit een e-mail. Maar deze week rinkelde haar telefoon weer. “Ik kreeg een Nederlandse man aan de lijn, die meteen vroeg waar mijn betaling van 76 euro bleef. Hij begon te roepen dat ik onmiddellijk moest betalen. Hij dreigde met incassobureaus en snauwde me af telkens ik iets probeerde te zeggen. Uiteindelijk heb ik afgelegd. Daarop probeerde hij me steeds opnieuw te bellen. Van miserie en uit angst – ze kenden m’n e-mailadres en woonplaats – ben ik naar de politie gestapt om een klacht in te dienen.”

Incassobrieven

Volgens Test-Aankoop is Sofie lang niet het enige slachtoffer. “Samen met het Europees Centrum voor de Consument hebben we al meer dan honderd klachten van Belgen gekregen over die oplichters. Ze bellen constant en sturen sms’en met de vraag om vóór 17 uur te betalen. Sommige slachtoffers krijgen zelfs ‘incassobrieven’. Ook in Nederland is de bende actief.”

Aangezien het klachten blijft regenen en de bende niet opgeeft, is duidelijk dat sommige slachtoffers zich zo geïntimideerd voelden dat ze de oplichters hebben betaald. “Doe dat niet”, zegt Simon ­November van Test-Aankoop. “Breek het telefoongesprek altijd af. Protesteer schriftelijk tegen e-mails en sms’en. Zeg desnoods dat je een klacht hebt ingediend bij de politie, wegens afpersing. Zo creëer je een bewijs. Als incassobrieven van dit ­bedrijf in de bus vallen, gooi je ze het best meteen de vuilnisbak in.”

© rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer