© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

© Stedelijke Humaniora

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Eerstejaars SHD verkennen loof- en naaldbos tijdens biotoopstudie

Ook dit jaar trokken we met onze eerstejaars weer naar Bokrijk. In het kader van de lessen natuurwetenschappen werden daar twee verschillende bossen met elkaar vergeleken. De leerlingen kregen de kans om in kleine groepjes zelf op onderzoek uit te gaan.

Stedelijke Humaniora

Een eerste opdracht die de leerlingen moesten volbrengen, was het zoeken naar bodemdiertjes. Als echte wetenschappers gingen de leerlingen aan de slag met loeppotjes waarin ze de gevonden diertjes konden vangen. Niet iedereen durfde de kleine diertjes vast te nemen waardoor er soms grappige taferelen ontstonden. Sommige leerlingen gingen zelfs achter wegspringende kikkers aan. Met succes, want ook deze kikkers konden door onze leerlingen gevangen worden. Nadat de diertjes grondig bestudeerd werden, moesten ze natuurlijk weer vrijgelaten worden, zodat ze terug in hun eigen biotoop konden verder leven.Een tweede opdracht was het determineren van planten, struiken en kruiden in beide bossen. Aangezien de leerlingen dit al uitvoerig in de klas besproken hadden, was het een uitgelezen kans om de verworven kennis om te zetten in de praktijk. Opnieuw met succes: de blauwe bosbes, de Amerikaanse vogelkers en de stekelvaren klinken nu bij iedereen bekend in de oren. Een derde opdracht was het onderzoeken van de bodem. Met een gutsboor onderzochten de leerlingen de strooisellaag, de humuslaag en de grondsoort. Het determineren van de grondsoort vergde opnieuw een inspanning waarbij de leerlingen goed moesten samenwerken. Om de vierde opdracht tot een goed einde te brengen, werd er een vragenlijst ingevuld om de invloed van de mens te onderzoeken in deze bossen. Als laatste werden de temperatuur, de luchtvochtigheid, de windsnelheid en de lichtsterkte gemeten omdat ook deze factoren een invloed hebben in de bossen. Om onze voormiddag af te sluiten, genoten we van een interactieve projectie waar verschillende landschappen getoond werden. Hier konden de leerlingen zich volledig uitleven, want de projectie reageerde op bewegingen van leerlingen. Na deze drukke voormiddag genoten we van een heerlijk lunchpakket en keerden we terug naar school. Hier zullen de resultaten van de onderzoekjes nog uitvoerig besproken worden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer