Aantal klachten over frauduleuze internetabonnementen fors gestegen

Het aantal klachten over frauduleuze websites die consumenten opzadelen met ongewilde abonnementen, is vorig jaar bijna verdubbeld. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De websites lokken consumenten met gratis stalen van bijvoorbeeld cosmetica, maar wie daarop ingaat, verbindt zich aan een abonnement en moet vaak maandenlang betalen voor producten die hij niet gevraagd heeft. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil dergelijke sites sneller laten blokkeren.

Het meldpunt van de FOD Economie kreeg vorig jaar 977 meldingen binnen over ongewenste abonnementen, in 2015 waren dat er nog 599. In 20 procent van de gevallen hadden de consumenten zich daadwerkelijk laten vangen. Het frauduleuze abonnement kostte hen gemiddeld 60 euro.

Hoe gaat het in zijn werk? "De consument wordt gelokt met een gratis aanbod, meestal gaat het dan over voedingssuplementen, cosmetica of vermageringsproducten. Maar wanneer de consument ingaat op dat gratis aanbod, wordt ook gevraagd om de algemene voorwaarden goed te keuren en daardoor verbindt hij zich voor een langere periode om die producten af te nemen", vertelt Peeters.

De minister maakt één miljoen euro extra vrij in de strijd tegen online fraude. "Er zal samen met de financiële waakhond FSMA sneller op de bal gespeeld worden. We gaan extra inspanningen doen om die websites sneller te blokkeren", zegt hij.

De FOD Economie zette ook zelf een website op om een beter zicht te krijgen op de problematiek: www.tightcore.be. Via de site konden bezoekers een gratis staal van een vermageringsproduct bestellen. Wie dat deed, ging evenwel akkoord met een abonnement van 84 euro per maand en 22 euro verzendingskosten per verstuurd pakket. 118 bezoekers van de website liepen in de val. Zij kregen een waarschuwing te zien en informatie om zich beter te wapenen tegen online fraude.

Meer informatie  en tips om fraude te vermijden, vind je op de website van de FOD Economie.

Meest gelezen