© Shutterstock

‘Shanel’ als merknaam mag niet van Chanel

Chanel duldt het niet als andere bedrijven een merknaam kiezen die sterk op die van het Franse luxemodehuis lijkt. Daarom sleept het bedrijf nu de Amerikaanse boetiek A&S Shanel Fashion voor de rechter.

vwh

Met Chanel valt niet te sollen, zo ondervindt de boetiek A&S Shanel Fashion in Detroit nu. De winkel wordt door het Franse modehuis voor de rechter gedaagd in het Afrikaanse Michigan omdat de naam en het logo van de zaak te veel op die van het originele merk lijken. Dat zou bij de klant verwarring kunnen veroorzaken. De eisen van Chanel zijn dan ook niet min: het luxelabel wil dat zaakvoerder Ahmed Ibrahim zijn winkel sluit en een schadevergoeding.

Het is niet de eerste keer dat het merk streng reageert op kopieergedrag. In juni van dit jaar won Chanel nog een rechtszaak van het Spaans-Chinese juwelenmerk Li Jing Zhou. Dat had iets te goed gekeken naar het monogram - een dubbele C - van het Franse modehuis.

Sinds 2010 controleert Chanel streng op onrechtmatig naamsmisbruik. In een statement werd toen aangekondigd dat Coco Chanel een uitzonderlijke vrouw was die tijdloze mode maakte en dat haar naam een geregistreerd handelsmerk was voor onder meer parfums, cosmetica, kleding en accessoires.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer