Crevits: “Rotte appels onderwijs moeten eruit”

© Luc Daelemans

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de ‘rotte appels en wie niet goed presteert’ in het onderwijs strenger aanpakken, zegt ze in De Standaard. Ze wil ook dat er in de eindtermen meer aandacht komt voor ‘burgerschap’. Dat zegt ze in aanloop naar de eerste schooldag.

sdv

Crevits zwaar in op het zogenaamde loopbaanpact voor leerkrachten. Met een resem maatregelen wil de minister de job van leerkracht aantrekkelijker maken, vooral dan bij jonge starters – van wie een op de vijf na vijf jaar afhaakt.

Vóór de zomervakantie werd al een eerste akkoord bereikt over de verlofstelsels. Crevits moest wel de belofte doen niet te raken aan de vaste benoemingen, een eis van de vakbonden. Dat laatste zette kwaad bloed bij sommige directeurs, die meer ­vrijheid willen om personeel te kunnen ontslaan.

Crevits zegt niet terug te komen op die afspraak. ‘Dat betekent niet dat het business as usual is. De rotte appels en wie niet goed presteert aanpakken, kan nog altijd. Ik voel me daarbij gesterkt door een analyse van het Rekenhof, dat wijst op het bestaan van evaluatieprocedures. Scholen gebruiken die veel te weinig. ­Terwijl het nochtans een goede manier is om de dialoog met ­iemand aan te gaan, en te her­oriënteren. Niet om te pesten, maar om mee richting te geven en te remediëren indien nodig, in functie van de leerling.’

Burgerschap in de eindtermen

“Ik vind dat er op school veel meer aandacht moet gaan naar burgerschapsvorming”, zegt Crevits ook nog. “In het eindtermendebat moeten we daar binnen onder meer Nederlands, godsdienst en geschiedenis een formulering voor vinden. We moeten dat veel duidelijker omschrijven, zeker in deze tijden.”

Crevits wijst in het bijzonder naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en de grondwet. “We moeten onze jongeren duidelijk aanleren wat dat betekent”, zegt ze. “Elke jongere die de school verlaat, waar hij ook vandaan komt, moet dat weten. We moeten trots zijn op de samenleving die we hier kennen en dat ook uitdragen.” De minister ziet vooral een taak weggelegd voor het secundair onderwijs.

Crevits maakt zich overigens sterk dat onze scholen de instroom van anderstaligen als gevolg van de asielcrisis zullen kunnen bolwerken. Die krijgen momenteel een jaar Onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN), maar ook daarna zullen ze worden begeleid. “We hebben al 141 extra vervolgcoaches aangesteld, goed voor een investering van 7,7 miljoen euro, om de jongeren te begeleiden en hen ook te helpen een richting te vinden die geschikt is voor hen. Ze zorgen er ook voor dat een klas goed kan blijven functioneren.”

Volgens de recentste cijfers zaten er bij het einde van het schooljaar 4.105 leerlingen uit het basisonderwijs en 4.696 uit het secundair in OKAN-klassen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen