Direct naar artikelinhoud
LOOK HOES TALKING

Het verhaal achter deze minimalistische platenhoes van Mireille Capelle

De hoes van 'DO'UN', van Mireille Capelle toont Anish Kapoors 'White Dark VIII'.Beeld Anish Kapoor

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week: DO’UN, de nieuwe plaat van Mireille Capelle, met artwork van de Brits-Indische kunstenaar Anish Kapoor.

In 1985 was Mireille Capelle in de running voor de Belgische inzending van het Eurovisiesongfestival. Vandaag staat ze vooral bekend als mezzosopraan, componiste, soundscaper en docente aan het conservatorium in Gent.

Mireille Capelle componeerde DO’UN voor de tentoonstelling INTUITION van Axel Vervoordt en Daniela Ferretti in Venetië. Het resultaat is een uur durende soundscape van etherische elektronica – een fascinerende trip. “Het was een logische keuze om dit artwork te kiezen”, zegt ontwerper Jeroen Wille van platenlabel audioMER, “omdat het beeld White Dark VIII van Anish Kapoor deel uitmaakt van de tentoonstelling. Het is overigens ook de cover van het boek dat de expo begeleidt die nu loopt tijdens de Biënnale van Venetië.”

'Dit werk mikt op je zintuigen. Er is slechts één ding dat visuele met auditieve kunst verbindt, en dat is intuïtie'
Mireille Capelle

Voor DO’UN haalde de Belgische artieste de mosterd bij de thematiek van void (Engels voor een gevoel van leegte, elv.). “Het is bovendien een centraal thema in het werk van Kapoor. Je moet zijn sculpturen fysiek ervaren. Je kan zijn werk moeilijk vatten, het is een intuïtieve beleving.” En dat is bij de soundscape van Capelle niet anders. “Dit werk mikt op je zintuigen. Er is slechts één ding dat visuele met auditieve kunst verbindt, en dat is intuïtie”, zegt ze.

Arabisch

Anish Kapoor leverde zijn werk als coverbeeld, maar het artwork van DO’UN bestaat uit drie luiken, zegt Jeroen Wille. “Je vindt binnenin een zwart-wit foto uit Straatman van de Belgische kunstenaar Angel Vergara. Hij creëerde die performance, samen met Mireille, in Venetië. Het was dan ook logisch om dit beeld in het artwork te verwerken.”

Er is daarnaast ook een woordenwolk. “De partituur van de compositie is niet uitgeschreven in noten, maar manifesteert zich als een grafische partituur en bevat woorden en fragmenten van zinnen. Er heeft een selectie de platenhoes gehaald”, aldus Wille. Mireille Capelle liet de muzikanten van het HERMESensemble die woorden en zinnen interpreteren en vertalen naar muziek. “Je zou het experimentele poëzie kunnen noemen. Het woordbeeld is even belangrijk als de woorden op zich.”

Het binnenwerk van de platenhoes.Beeld rv

Wille hield de platenhoes van DO’UN opvallend sober, maar dat was een bewuste keuze. “Gezien het minimale karakter van het artwork, zou typografie afbreuk doen aan het beeld.” Op de achterflap is de albumtitel in een Arabisch lettertype geschreven. Waarom? “DO’UN is de uitspraak van een oud Berbers woord. Mireille wilde een stuk maken over intuïtie, en bij haar onderzoek naar het begrip stootte ze op dit oude Arabische spoor. Het woord is een van de oudste beschrijvingen van het begrip.”

DO’UN van Mireille Capelle verschijnt op 27/10 bij audioMER. / N.E.W.S