Peeters: "Pretparken moeten bezoekers beter informeren over defecte attracties"

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil rond de tafel zitten met de pretparken in ons land. Hij wil dat bezoekers beter geïnformeerd worden over de attracties én wil betere compensaties bedingen. "Soms gebeurt het al eens dat bepaalde attracties niet werken of toegankelijk zijn, maar de consument moet daarover geïnformeerd worden wanneer hij of zij een ticket koopt", legt Peeters op Radio 2 uit.

Het regent vaak klachten van pretparkbezoekers die geconfronteerd worden met attracties die defect zijn of tijdelijk niet toegankelijk zijn. "Ik ben ervan overtuigd dat de consument beter geïnformeerd kan worden over de beschikbaarheid van de attracties op het moment dat tickets aangeschaft worden én dat er een redelijke compensatie kan zijn", aldus de minister in "De inspecteur".

Een aantal pretparken hebben in hun reglement alvast volgende paragraaf staan: "Bij bepaalde weersomstandigheden - regen/wind/onweer - kunnen bepaalde attracties al dan niet tijdelijk gesloten worden. Dit geldt ook in geval van technische tussenkomst of onderhoud. De sluiting van één of meerdere attracties kan in géén geval leiden tot gedeeltelijke of volledige terugbetaling van het ticket."

"Wanneer er een bepaald defect is, kan dat door niemand voorzien worden of vooraf aangekondigd worden. Hier gaat het om attracties die al weken of maanden draaien en die hersteld worden op een latere datum. Dan is de situatie volledig anders en moet er een redelijke compensatieregeling voorzien worden wanneer de consument niet geïnformeerd is", verduidelijkt Peeters. De minister belooft alvast overleg.

Wie naar een pretpark gaat, controleert dus best vooraf (vóór ticketaankoop) of zijn of haar favoriete attracties open zijn. Zo komt niemand ter plaatse voor onaangename verrassingen te staan.   

Meest gelezen