Uw smartphone verklikt de parkeerwachter

© wdk, rr

© STEFAAN BEEL

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Gewaarschuwd worden als een parkeerwachter je auto nadert, waardoor je aan een ­parkeerboete ontsnapt. In Brussel en Antwerpen kan het voortaan dankzij een nieuwe app. “Ja, dit is honderd procent wettelijk”, zegt de ontwikkelaar.

Ruben Mooijman

Het principe is gelijk aan dat van de radarverklikker, die snelheidscontroles detecteert en ­bestuurders waarschuwt. De ­oprichter van het Brusselse ­bedrijfje achter de cPark-app heeft er geen moeite mee om het toe te geven: zijn app zit op het randje van de burgerlijke ongehoorzaamheid. Wie de app downloadt, kan nauwkeurig ­nagaan wat het risico is op een parkeerboete en krijgt een waarschuwing als een controleur zijn auto nadert. Gebruikers omzeilen dus moedwillig sancties die het algemeen belang dienen.

De app heeft drie functies. Hij geeft aan welk parkeertarief geldt in een straat, signaleert hoe groot het risico op een controle is en stuurt een waarschuwing als controleurs naderen. Die laatste twee functies zijn gebaseerd op de input van gebruikers. Zij signaleren controles en boetes. Op basis van de aldus samengestelde databank detecteert cPark patronen die een risicoanalyse mogelijk maken.

Het gaat om hetzelfde interactieve systeem waar ook apps als Waze (filedetectie) en ­Coyote (detectie van ­snelheidscamera’s) op ­gebaseerd zijn. “Parkeercontroleurs werken systematisch en worden vaak op hetzelfde tijdstip in een bepaalde straat gesignaleerd”, legt Hadrien Crespin uit. “Als je dat weet, kun je nagaan hoe groot de kans op controle is.”

In Brussel draait cPark al een paar weken proef. Daar zijn nu vijfduizend gebruikers. Sinds gisteren kan de app ook in Antwerpen gebruikt worden.

20.000 gebruikers per stad

Het succes staat of valt met het aantal gebruikers. “We denken dat twintigduizend per stad optimaal is”, zegt Crespin. “Voor het Antwerpse stadscentrum kun je met duizend volstaan.” Ter vergelijking: Coyote claimt 1,1 miljoen gebruikers in België.

Het gebruik van cPark is honderd procent wettelijk, zegt Crespin. “Er wordt alleen info gedeeld.” Ook ethisch ziet hij geen probleem. “Veel steden halen meer inkomsten uit boetes dan uit parkeerautomaten. Er zit dus een strategie achter en dat is in onze visie niet fair.” Het niet-betalen van parkeergeld is bovendien geen overtreding. De meeste steden gaan ervan uit dat je dan kiest voor het dagtarief. De vergoedingen zijn in strikte zin geen boetes. Ook KBC ziet er geen graten in, en ondersteunt het bedrijfje via zijn platform voor start-ups.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen