Model omstreden Dove-reclame reageert: "Ik ben geen stil slachtoffer van een foute beautyreclame"
UpdateHet beautymerk Dove heeft zaterdag excuses aangeboden voor een omstreden reclamecampagne op Facebook. Dove postte er een reeks foto's van een zwarte vrouw die haar kleren uittrekt, en vervolgens blank wordt na Dove-zeep te hebben gebruikt. Het leidde meteen tot woeste reacties op de sociale media. Inmiddels heeft ook een van de modellen, Lola Ogunyemi, gereageerd op de controverse.
"Ik had er naar uitgekeken om deel uit te maken van de reclame en om de kracht en schoonheid van mijn ras te promoten, dus toen de reclame met wereldwijde woede werd ontvangen, was dat erg ontstellend", schrijft Lola Ogunyemi, het donkere model, in The Guardian. "Als ik ook maar de kleinste indicatie had gehad dat ik als inferieur zou worden afgebeeld, als de 'voor' in een 'voor- en na-shoot', dan had ik direct bedankt. Ik zou meteen gestopt zijn, aangezien dat tegen alles ingaat waar ik voor sta. Maar de ervaring die ik met het Dove team had was positief. Ik had een leuke tijd op de set, alle vrouwen die zijn gefilmd begrepen het concept en het doel: om met onze verschillende huidskleuren aan te tonen dat elke huid zachtheid verdient."
Black Girl Magic
"We vonden het een leuk idee om huidkleurige t-shirts te dragen en elkaar te worden. We wisten niet precies hoe de definitieve versie eruit zou komen te zien, noch wie van ons er precies in te zien zou zijn, maar iedereen had het naar haar zin tijdens het opnameproces. Ook ik. Toen de eerste 13 seconden durende Facebookreclame werd gelanceerd met mij, een blanke en een Aziatische vrouw, vond ik het fantastisch, net zoals mijn vrienden en familie. Mensen feliciteerden me met het feit dat ik als eerste aan bod kwam, omdat ik er geweldig uitzag en omdat ik Black Girl Magic representeerde. Ik was trots."
Voorbarige conclusie
"Ik ben niet slechts een stil slachtoffer van een foute schoonheidscampagne. Ik ben sterk, ik ben mooi en ik zal niet worden uitgewist."
"Ik begrijp hoe de snapshots die de ronde doen op het web zijn verkeerd zijn geïnterpreteerd, aangezien Dove in het verleden voor dezelfde zaak is aangeklaagd (zie onderaan, red). Er is een gebrek aan vertrouwen en het publiek had gelijk met haar woede. Maar ik kan ook zien dat die beelden niet het hele verhaal vertellen: veel is weggelaten waardoor mensen te snel naar een voorbarige conclusie springen."
Creatieve visie verdedigen
Volgens het model vertelt de televisieversie van de reclame, die ook veel langer duurt, wel het hele verhaal. Ze hekelt Dove voor het buigen onder de publieke opinie zonder dat het bedrijf opkomt voor de modellen en zonder dat het een poging doet om het in de controverse verloren gegane verhaal terug op het voorplan te brengen. "Ik ben het eens met Doves reactie om haar verontschuldigingen aan te bieden, maar ze konden ook hun eigen creatieve visie verdedigen en hun keuze om mij daarbij te betrekken, een zwarte vrouw met een donkere huid als het gezicht van hun campagne", schrijft Ogunyemi. "Ik ben niet slechts een stil slachtoffer van een foute schoonheidscampagne. Ik ben sterk, ik ben mooi en ik zal niet worden uitgewist."
"Doel gemist"
Dove, dat onderdeel is van multinational Unilever sloeg mea culpa via Twitter nadat er bakken van kritiek op de recame waren gekomen. "Onze foto's die we recent gepost hebben, hebben hun doel helemaal gemist: ook vrouwen met een andere huidskleur in onze campagne betrekken. We betreuren ten zeerste wat deze afbeeldingen hebben veroorzaakt".
Veel twitteraars zeggen onomwonden dat ze nooit meer Dove-producten zullen kopen.
Al eerder in de fout
In 2011 maakte Dove al een slechte beurt op de sociale media, zie onder. Een model met Afrikaanse roots, stond zij aan zij met een collega van latina-afkomst en een blank model. Boven hen stonden twee panelen met 'voor' en 'na'. Zo werd de indruk gewekt dat door Dove te gebruiken de gebruikster een lichtere huid krijgt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
-
28
Dit verandert vandaag voor jou door nieuwe internetregels EU
De Europese Unie (EU) probeert al jaren de macht van dominante technologiebedrijven te breken. Maar zelfs miljardenboetes schrikken de voornamelijk Amerikaanse giganten niet af. Daarom zijn er vanaf vandaag nieuwe internetregels. We sommen de belangrijkste veranderingen voor je op. -
2
Pornhub en Xvideos slepen Europese Unie voor de rechter: willen niet onder nieuwe internetregels vallen
Pornhub en Xvideos, de twee grootste pornowebsites van de wereld, gaan de juridische strijd aan met de Europese Unie (EU). Ze willen namelijk nieuwe regels ontlopen die sinds kort gelden voor zogenaamde ‘zeer grote onlineplatforms’. -
-
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
-
Meta bereid reclamevrij Facebook en Instagram goedkoper te maken
Meta Platforms heeft Brussel aangeboden om de maandelijkse abonnementskosten voor een reclamevrij Facebook en Instagram bijna te halveren van 9,99 euro naar 5,99 euro. Op die manier wil het Amerikaanse socialemediabedrijf zorgen rond privacy en eerlijke concurrentie wegnemen, heeft een advocaat van Meta gezegd tijdens een hoorzitting bij de Europese Commissie. -
Oprichters OpenAI verwerpen klacht van Musk over verbreken van “initiële contract”: “Triest dat het zover is gekomen met iemand die we diep bewonderden”
ChatGPT-ontwikkelaar OpenAI heeft de klacht verworpen die Elon Musk als medeoprichter van het bedrijf vorige week had ingediend. Het is Musk enkel te doen om de “volledige controle” over OpenAI te bekomen, schrijven de oprichters Sam Altman en Greg Brockman in een blog. Ze verwijzen naar e-mails uit 2018, waarbij de Tesla-topman voorstelde om OpenAI samen te voegen met zijn autobedrijf. -
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
update37
Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet