Direct naar artikelinhoud
Bpost

Bpost neemt Amerikaanse pakjesdienst Radial over

Bpost neemt Amerikaanse pakjesdienst Radial over
Beeld photo_news

Bpost neemt het Amerikaanse bedrijf Radial, een grote logistieke dienstverlener op de markt van de e-commerce, over voor 820 miljoen dollar (ongeveer 700 miljoen euro). Het bedrijf stelt 6.700 mensen te werk.

Radial is leverancier van geïntegreerde logistieke en techologische oplossingen voor de e-commerce. Het bedrijf heeft zijn centrale zetel in King of Prussia, in de oostelijke Amerikaanse staat Pennsylvania. Het bedrijf verwerkte vorig jaar in zijn 24 distributiecentra meer dan 306 miljoen pakjes en verwacht dit jaar een omzet van circa 1 miljard dollar.

De overname, die vermoedelijk in het laatste kwartaal van dit jaar rond zal zijn, "versnelt de expansie van de logistieke dienstverlening voor e-commerce" van Bpost, zo stelt het bedrijf in een persbericht. "Deze overname betekent een grote sprong voorwaarts voor Bpost en is van cruciaal belang om een leidende speler te worden in de logistieke dienstverlening voor e-commerce, zowel in de Benelux en Europa als wereldwijd", wordt Bpost-topman Koen Van Gerven geciteerd. 

De transactie zal een positieve impact hebben op de winst per aandeel van Bpost vanaf 2020. Beleggers werden evenwel niet euforisch van de aangekondigde overname. Het aandeel Bpost noteerde rond 9.45 uur met een verlies van 1,3 procent. Daarmee was het het slechtst presterende aandeel binnen de Brusselse sterindex Bel20. 

De grootste na Amazon

Bpost heeft sinds de mislukte overname van het Nederlandse PostNL verschillende overnamevoorstellen gekregen, zegt CEO Koen Van Gerven. De overnamepoging heeft volgens hem aan vele mensen duidelijk gemaakt dat Bpost een sterk bedrijf is en veel ambitie heeft. "We hebben sindsdien veel voorstellen op tafel gekregen", zegt de CEO. "Een aantal hebben we afgewezen omdat ze niet pasten, een aantal hebben we niet kunnen afronden. Radial kregen we wel helemaal rond en daar ben ik heel fier op."

'Deze overname versnelt onze ambitie om een belangrijke speler te worden in de wereld van de e-commerce'
Koen Van Gerven, CEO Bpost

Het Amerikaanse pakjesbedrijf is volgens Van Gerven "na Amazon de grootste provider van e-commercediensten in de VS". "Deze overname versnelt onze ambitie om een belangrijke speler te worden in de wereld van de e-commerce. We waren al langer bezig die wereld te verkennen, onder meer in Nederland, de VS en Canada. Daaruit hebben we geleerd dat schaal belangrijk is en dat we nog een aantal competenties nodig hadden. Radial levert ons beide."

Het is niet de eerste stap van Bpost in de Verenigde Staten. Begin 2013 verwierf het een meerderheid van de aandelen (51 procent) in het Amerikaanse postbedrijf Landmark Global.

De Croo: "Troef voor Belgische bedrijven"

Minister van Post Alexander De Croo (Open Vld) reageert positief op de aangekondigde overname. "Dit zal niet alleen Bpost versterken als een van de leidende e-commercespelers in Europa, maar is ook een absolute troef voor de onlinegroei van Belgische bedrijven", stelt de minister in een persbericht.

"De toekomstige groei voor een bedrijf als Bpost zit in pakjes", vindt De Croo. "Met de overname van Radial haalt Bpost logistieke expertise en knowhow binnen die vandaag op de Europese markt nog niet aanwezig zijn. Zo kan Bpost zich transformeren tot een van de leidende spelers op het vlak van e-commercelogistiek in de Benelux en Europa, met hoofdkwartier in Brussel."

'De toekomstige groei voor een bedrijf als Bpost zit in pakjes'
Alexander De Croo, minister van Post

Het is volgens de minister cruciaal dat meer Belgische bedrijven de stap zetten naar e-commerce. "Een sterke en betrouwbare partner die hen daarin kan begeleiden, is een absolute troef", aldus De Croo. "Met de nieuwe expertise van Radial zal Bpost diensten kunnen aanbieden voor de hele logistieke keten, van de uitbouw van webshops en fraudebescherming tot het verzorgen van de klantenservice."

"Een sterk Bpost is in het belang van iedereen: van werknemers, klanten en aandeelhouders", besluit de Open Vld-vicepremier.

De Belgen zullen dit jaar naar verwachting meer dan 10 miljard euro online uitgeven.