Opnieuw fileleed door afgesloten Herrmann-Debrouxviaduct
De sluiting van het Herrmann-Debrouxviaduct in Oudergem zorgt voor een drukke avondspits voor automobilisten die Brussel willen verlaten, richting Wallonië. Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) werd vanmiddag aan de tand gevoeld in de commissie Infrastructuur over de problemen met de brug.
Volgens Camille Thiry van Brussel Mobiliteit moeten chauffeurs rekening houden met minstens dertig minuten extra reistijd. Rond 16.30 uur stond er vanaf Beaulieu al een file over een afstand van 1,9 kilometer. Het is ook erg druk op de E411. In de Brusselse tunnels Troon en Leopold II verloopt het verkeer eveneens moeizaam.
Het Herrmann-Debroux-viaduct moest vrijdagnacht gesloten worden nadat er schade aan de betonstructuur was vastgesteld. Het viaduct - een van de drukste verkeersaders in de hoofdstad - is al zeker tot woensdag dicht.
Mobiliteitsminister op de rooster gelegd
De problemen met het viaduct lagen vanmiddag op tafel tijdens een actualiteitsdebat in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement, waar ook Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet bij aanwezig was.
De commissieleden confronteerden de sp.a'er met zijn verklaring van net een week geleden in dezelfde commissie. "De toestand van de bruggen blijkt niet zo erg te zijn als sommigen zeggen", zei hij toen tijdens een debat over het investeringsplan voor de tunnels.
"Weinig begrijpelijk"
Minister Smet, ofwel bent u onbekwaam, ofwel bent u onverantwoord
"Ofwel bent u onbekwaam, ofwel bent u onverantwoord", wierp Vincent De Wolf (MR) de mobiliteitsminister voor de voeten. "Het is weinig begrijpelijk dat het tot vorige donderdag geduurd heeft om tot een grondige controle te komen van het belangrijkste viaduct in ons gewest. Deze controle heeft aangetoond dat de staat van het Hermann-Debrouxviaduct zo slecht is dat dit niet langer kan openblijven", stelde Cieltje Van Achter (N-VA).
Pascal Smet gaf de commissie een uitvoerig overzicht van de verschillende stappen die geleid hebben tot de sluiting van het viaduct afgelopen weekend. De minister lichtte toe dat het interne onderzoek van het viaduct heeft uitgewezen dat er voor een strook van 10 meter een risico bestaat dat de draagcapaciteit niet meer even hoog is als oorspronkelijk.
Grondige studie
Vanaf vandaag onderzoekt een laboratorium van de Luikse universiteit de ernst van het fenomeen met mechanische analyses en de oorzaak van het probleem via fysisch-chemische tests van het beton. Op 6 oktober werd een aanbesteding gestuurd naar drie studiebureaus. Vandaag worden hun biedingen verwacht en wordt het contract toegewezen. Vanaf morgen kan de grondige studie van de risico's op korte termijn starten. Woensdag worden de resultaten van de tests verwacht en volgt de evaluatie met beslissing over de verdere sluiting van het viaduct.
Toekomst van het viaduct
Minister Smet wees erop dat voor de Brusselse regering het Hermann-Debrouxviaduct op termijn geen plaats meer heeft in de Brusselse mobiliteit. Momenteel worden studies uitgevoerd over de toekomst van Hermann-Debroux. "Voor de sluiting van het viaduct is alvast het gewestelijk expressnet (GEN) nodig, en we weten dat net daar de grote vertraging in de uitrol van het net ligt", aldus de minister. Hij benadrukte ook dat de afbraak van het Hermann-Debrouxviaduct niet te vergelijken is met de afbraak van het Reyersviaduct. Die heeft een veel grotere impact en ook de kosten liggen gevoelig hoger. "De afbraak zal dus niet meer voor deze legislatuur zijn", maakte hij duidelijk. Dat betekent ook dat de herstelling van het viaduct niet tegen eender welke prijs zal gebeuren.
De minister gaf nog aan dat nog een aantal bruggen een diepgaande controle nodig hebben. Die moeten in november afgerond zijn, aangezien hij in november zijn investeringsplan voor de bruggen wil voorstellen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Bé De Meyer (60) praat voor het eerst sinds ex Eddy Snelders van voyeurisme wordt beticht: “Hoe kan het dat ik nooit iets zag? Ik lig daar wakker van”
-
PREMIUM19
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
Vreest u - net als 4 op de 10 Belgen - dat artificiële intelligentie zal leiden tot banenverlies, of ziet u eerder een hulp in de technologie? ING België becijferde dat het werk van 3,3 miljoen Belgen de komende jaren te maken krijgt met AI. Welke jobs moeten het meest vrezen? En zal de technologie ons werk in sneltempo overnemen? “De impact zal dezelfde zijn als de intrede van de pc en het internet op de werkvloer.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Stroomonderbreking treft Mechels winkelcentrum en 1.500 gezinnen
Mechelen -
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Een 15-jarige leerling van Campus Arthur Vanderpoorten van Atheneum Lier heeft vrijdag na schooltijd klappen moeten incasseren. Op beelden die gretig worden gedeeld is te zien hoe twee jongeren hem stampen en in het gezicht slaan. Volgens de moeder van het slachtoffer moet de stad dringend actie ondernemen om herhaling te voorkomen.Lier -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Pendelaars slaan advies over gesloten Herrmann-Debrouxviaduct in de wind en rijden zich vast in file
-
Brussel2
Drugskoerier (24) stuurt rechter verbazende brief met hartjes: “Dit heb ik nog nooit gezien”
-
Update
Een van drukste Brusselse verkeersaders zeker tot donderdag afgesloten door schade aan betonstructuur
Het Brusselse Herrmann-Debrouxviaduct is vannacht gedeeltelijk afgesloten uit veiligheidsoverwegingen. Aan de betonstructuur werd immers schade vastgesteld over een afstand van tien meter, en die schade brengt stabiliteitsrisico's met zich mee. De afsluiting duurt minstens tot donderdag. Dat bevestigt de Brusselse regering. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Kan Dutroux gelinkt worden aan Nederlandse studente die in 1993 verdween? Oude DNA-sporen brengen misschien meer duidelijkheid