© BELGA

Het Centraal station van Antwerpen om 22 uur maandagavond © Jan Van der Perre

Het Centraal station van Antwerpen om 22 uur maandagavond © Jan Van der Perre

Het Centraal station van Antwerpen om 22 uur maandagavond © Jan Van der Perre

1 / 4
thumbnail: null
thumbnail: Het Centraal station van Antwerpen om 22 uur maandagavond
thumbnail: Het Centraal station van Antwerpen om 22 uur maandagavond
thumbnail: Het Centraal station van Antwerpen om 22 uur maandagavond

Actiedag ACOD: “Politieke staking” kost 40 miljoen euro, drukste ochtendspits van het jaar

De staking van ACOD Spoor die gisteravond om 22 uur van start is gegaan, heeft al heel wat hinder bij het openbaar vervoer veroorzaakt. Op de meeste plaatsen in Vlaanderen is de dienstverlening van De Lijn verstoord. In Vlaanderen rijden op alle spoorlijnen momenteel nog treinen, maar op verschillende plaatsen zijn wel al treinen afgeschaft. Het was de drukste ochtendspits van het jaar.

dst, inke

OVERZICHT. Hier zal u dinsdag hinder ondervinden van de nationale actiedag

Op de weg was de staking fel voelbaar. Door de problemen bij het openbaar vervoer schoot de filebarometer al snel de hoogte in. Rond 8.10 uur stond er meer dan 300 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. Het was de drukste ochtendspits van het jaar, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Op de A12 en de E19 verliep het verkeer zeer moeizaam door een ongeval met twee vrachtwagens en een kettingbotsing met acht voertuigen in Kontich. In heel België samen stond er zo’n 400 kilometer file.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Bus en tram

Het bus- en tramverkeer van De Lijn verloopt dinsdag niet zoals normaal. In de stad Antwerpen rijdt de helft van de trams en een kwart van de bussen. In de hele provincie Antwerpen werken zo’n zes op de tien chauffeurs. In Limburg is er hinder in de hele provincie, en dat is ook het geval in Vlaams-Brabant. Afhankelijk van de regio rijden daar de helft tot drie kwart van de bussen.

Ook in West-Vlaanderen werd een reeks ritten, ook van de kusttram, geschrapt. In Oost-Vlaanderen is het Gentse stadsnet verstoord en ook in Aalst en Sint-Niklaas rijden minder bussen dan normaal. In de regio Vlaamse Ardennen rijdt 90 procent, in het Waasland 75 procent en op de streeklijnen rond Gent 50 procent.

Wil u de tram of bus nemen: check dan eerst de website van De Lijn

Treinen

De hinder voor het treinverkeer in Vlaanderen blijft dinsdag beperkt. Tussen 6 en 7 reed drie kwart van de treinen, tussen 7 en 8 nog twee op de drie. Alle lijnen worden bediend, al moeten reizigers wel rekening houden met vertragingen en afgeschafte treinen.

Vooral van en naar Kortrijk is de hinder groot. Tussen Kortrijk en Gent en Kortrijk en Brussel reed tussen 7 en 8 uur minder dan de helft van de treinen, tussen Kortrijk en Brugge iets meer dan de helft, aldus Dimitri Temmerman van NMBS. Op de lijn tussen Antwerpen en Essen rijdt slechts een derde van de treinen.

Op andere grote lijnen is de hinder beperkt: tussen Antwerpen en Brussel en Gent en Antwerpen rijden meer dan twee derde van de treinen, tussen Gent en Brussel meer dan de helft.

In het zuiden van het land verloopt het treinverkeer moeizamer. Daar reed tussen 7 en 8 uur ongeveer 50 procent van de treinen.

Met de trein? Bekijk hier de dienstregeling van de NMBS

Krant en post

De krantenbedeling is dinsdagochtend grotendeels zoals normaal verlopen. Er zullen normaal ook brieven in de bus vallen en de meeste postkantoren zouden geopend moeten zijn.

Vanuit de sorteercentra zijn in de nacht van maandag op dinsdag de helft van de producten (brieven en pakjes) vertrokken naar de distributiekantoren. Er ligt dus post klaar om bedeeld te worden. “We maken ons sterk dat er overal uitreiking zal zijn”, aldus bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. Zij verwacht voorts dat de meeste postkantoren ook de deuren zullen openen.

Cipiers

In de gevangenissen is dinsdag gemiddeld een derde van de cipiers komen opdagen. Er zijn agenten opgetrommeld om de aanwezige cipiers bij te staan.

De stakingsbereidheid verschilt erg van gevangenis tot gevangenis. Zo kwam in Leuven centraal maar iets meer dan 8 procent van de cipiers opdagen, in Hasselt iets meer dan 10 procent en in Brugge ruim 15 procent. In Antwerpen was dan weer de helft van de cipiers aanwezig, in Dendermonde bijna een derde, in Sint-Gillis 41 procent en in Gent iets meer dan 26 procent.

Er werden deze nacht 20 agenten ingezet om de aanwezige cipiers bij te staan, deze ochtend zijn er dat 38, aldus nog de woordvoerster van het gevangeniswezen. Er zijn geen incidenten gemeld.

Staking van 40 miljoen euro

De spoorstaking door de socialistische overheidsvakbond ACOD heeft een prijskaartje van 40 miljoen euro. Dat heeft het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) becijferd. De werkgeversorganisatie betreurt deze “politieke staking” door het ACOD.

Volgens de vakbond is de actie van dinsdag geen politieke staking. “Dit is een staking tegen onze werkgever. Dit is geen politieke staking”, aldus ACOD-voorzitter Chris Reniers dit weekend.

Maar bij het VBO noemt men de staking wel degelijk politiek, verwijzend naar het samenvallen van de actie met de beleidsverklaring van de premier. De werkgeversorganisatie roept de vakbondsmensen op hun verantwoordelijkheid te nemen, af te zien van acties en de dialoog op een constructieve manier aan te vatten.

Volgens de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka zet ACOD zich met de 24 urenstaking buitenspel. “In plaats van de dialoog kiezen ze ervoor heel wat gewone burgers te hinderen. Dit is onverantwoord: de burgers worden getroffen om de ambtenaren te beschermen”, aldus Voka, dat de regering oproept tot het invoeren van een minimale dienstverlening voor het openbaar vervoer.

Om deze redenen wordt er gestaakt: “Dit is nog maar het begin”

© BELGA

De socialistische overheidsvakbond ACOD staakt tot 22u dinsdagavond tegen de hoge werkdruk, de afbouw van de pensioenen en de dreigende privatisering van openbare diensten. Wellicht volgen nog meer acties.

Alleen ACOD heeft sinds 22u maandagavond opgeroepen tot een staking in de openbare diensten. De andere vakbonden doen niet mee, al is het goed mogelijk dat ook sommige leden van die vakbonden vandaag beslissen om toch mee te staken. Wie bijvoorbeeld lid is van de christelijke vakbond ACV en vandaag mee staakt, wordt daarvoor door het ACV ‘gedekt’. Dat wil zeggen dat die persoon niet ongewettigd afwezig is.

ACOD is kwaad op de federale en Vlaamse regering, omdat die volgens haar te weinig investeert in het personeel dat voor de overheid werkt.

Hier volgt een overzicht van de voornaamste redenen om te staken.

1. HOGE WERKDRUK

“Het aantal mensen dat voor de overheid werkt, wordt zwaar afgebouwd. Daardoor wordt de werkdruk voor het personeel dat overblijft, veel te groot”, zegt Chris Reniers, voorzitster van ACOD.

“Mensen die bij bus- en trammaatschappij De Lijn, spoorwegnetbeheerder Infrabel of in gevangenissen werken, kunnen door het personeelstekort heel moeilijk met vakantie gaan of hun overuren opnemen.”

“Ook bij de inspectiediensten is er veel te weinig volk. Ministers zeggen voortdurend dat ze sociale en fiscale fraude zullen aanpakken door meer inspecteurs te sturen. Denk maar aan alles wat er fout gaat in de bouwsector of met de recente fipronilcrisis. Maar de beleidsmakers verzwijgen wel dat er nauwelijks geld is om extra inspecteurs aan te trekken. De huidige inspecteurs hebben meer dan hun handen vol. Deze werkdruk is niet vol te houden.”

2. AFBOUW VAN PENSIOENEN

“Ambtenaren hebben vandaag een waardig pensioen”, zegt Chris Reniers. “Maar de federale en Vlaamse regering hebben de laatste tijd fors op die pensioenen beknibbeld. Ambtenaren mogen hun studiejaren bijvoorbeeld niet meer kosteloos laten meetellen voor hun pensioen. En leerkrachten die bijvoorbeeld eerst tien jaar met een gewoon contract werken in de centra voor basiseducatie en daarna dertig jaar statutair zijn, krijgen voor die eerste tien jaar geen statutair (en dus hoger, red.) pensioen meer. Terwijl dat aan hen wel zo was beloofd. De contractbreuk die de overheid hier pleegt, kan een leerkracht een pensioenverlies van meer dan 100 euro per maand kosten.”

Het pensioen van ambtenaren is doorgaans wel veel hoger dan dat van mensen in de privésector. “Maar dat is een zwak argument”, zegt Chris Reniers. “Ambtenaren hebben geen tweede pensioenpijler. Mensen in de privésector kunnen vaak wel rekenen op een pensioen dat hun werkgever voor hen bij elkaar spaart. Bovendien krijgt het overheidspersoneel geen opslag. In de privésector is er begin dit jaar wel een akkoord bereikt over een loonopslag van 1,1% bovenop de index.”

3. DREIGENDE PRIVATISERING

Federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) heeft in augustus op Radio 1 gezegd dat hij wil bekijken of de NMBS kan worden geprivatiseerd. ACOD heeft die uitspraak nog steeds niet verteerd. “Ik geloof wel dat Kris Peeters (CD&V) tegen die privatisering is, maar Alexander De Croo (Open Vld) heeft dan weer gezegd dat een privépartner voor de NMBS niet ondenkbaar is”, zegt Chris Reniers. “De privatisering van de NMBS ligt dus op tafel, met veel jobverlies en slechtere loonvoorwaarden tot gevolg. Wij geven dinsdag een signaal dat dit niet kan.”

Wat hoopt ACOD met de staking te bereiken?

“Een debat over de openbare dienstverlening”, zegt Chris Reniers. “De regering zegt altijd dat bedrijven de motor zijn van onze economie. Maar volgens ons zijn de openbare diensten dat ook. We zullen de problemen in de openbare sector onder de aandacht blijven brengen. 10 oktober is dus maar een begin. Het is bijna onvermijdelijk dat dit jaar nog acties zullen volgen.”

Waar wordt er gestaakt?

1. NMBS: mogelijk grote hinder

© Photo News

Het treinverkeer zal vandaag wellicht grondig in de war worden gestuurd. NMBS raadt aan om de website www.nmbs.be en de sociale media te volgen voor u naar het station vertrekt.“Niemand moet op voorhand zeggen of hij meedoet aan een staking. Maar meer dan de helft van het personeel bij het spoor is aangesloten bij het ACOD. Er zal dus wel een impact zijn”, zegt Ludo Sempels, voorzitter van ACOD Spoor.

“We staken mee omdat we vrezen dat er voor gezagsdragende functies geen statutairen meer worden aangeworven. Daardoor is het personeel minder goed beschermd tegen ontslag. We staken ook tegen de invoering van een minimale dienstverlening. De regering moet in de plaats daarvan meer investeren in sociaal overleg en meer rekening houden met de verzuchtingen van het personeel. Ook de dreigende privatisering van de NMBS en de sterk dalende pensioenen stoten ons tegen de borst.”

2. De Lijn: grote hinder

© BELGA

Ook veel bussen en trams van De Lijn zullen tot 22u vanavond niet rijden. “ACOD vertegenwoordigt de helft van het personeel van De Lijn. De hinder zal dus groot zijn, al zal het afhangen van regio tot regio”, zegt Rita Coeck van ACOD.

Volgens ACOD-voorzitster Chris Reniers kunnen chauffeurs van De Lijn in de zomermaanden amper vakantie nemen en hebben ze ’s middags nauwelijks tijd om te lunchen. De Lijn weerlegt die kritiek. “Onze chauffeurs hebben in juli en augustus ongeveer een kwart van hun vakantiedagen opgenomen”, zegt Tom Van De Vreken, woordvoerder van De Lijn in Antwerpen. “Zo goed als alle chauffeurs konden hun gevraagde vakantie opnemen. Bovendien nam slechts 2% van de chauffeurs van De Lijn vorig jaar zelf ontslag. De gemiddelde anciënniteit is twaalf jaar. Chauffeurs blijven dus lang voor ons werken.

3. Bpost: mogelijk hinder

© Tom Palmaers

De kans dat uw pakje of rekening vandaag niet in de bus zit, is relatief groot. “Met ACOD vertegenwoordigen wij ongeveer de helft van het personeel bij de post. De staking zal wellicht goed worden opgevolgd”, zegt Jean-Pierre Nyns, algemeen secretaris van ACOD Post. “Wij zijn vooral bekommerd over een mogelijke privatisering. Iedereen spreekt van de privatisering van de NMBS, maar Proximus en bpost zullen nog veel sneller aan de beurt zijn. Met als gevolg dat mensen in landelijke gebieden niet meer elke dag post in hun brievenbus zullen krijgen. Het postpersoneel zal ook minder verdienen en er zullen veel ontslagen vallen. Wij zijn ook niet tevreden met het uitblijven van de lijst met zware beroepen. De functie van postbode moet daar zeker op staan, want postbodes moeten ook in de koude winter de hele dag buitenwerken en bevinden zich voortdurend in het drukke en alsmaar agressievere verkeer.”

4. Gevangenissen: grote hinder

© BELGA

Vakbondsman Gino Hoppe van het ACOD verwacht dat in de gevangenissen veel cipiers niet zullen opdagen. “Ook van het ACV. Hun mensen zijn gedekt als ze solidair zijn.”

“Wij staken omdat wij ook ambtenaren zijn. Ze willen besparen op onze pensioenen en de vaste benoeming afschaffen.”Of ambtenaren dan geen geprivilegieerd statuut hebben? “Maar wij verdienen ook minder dan in de privé, zeker in het begin, en er wordt meer van ons loon afgehouden. Ik had in 1991 10.000 frank per maand minder toen ik vanuit de privé overstapte.” Of staken zin heeft? “Iedereen zegt dat het slecht gaat, moet je dan gewoon maar verder doen? Wij zijn niet een of andere natuurvereniging, hè. Wij zijn een vakbond.”

5. Vuilnisophaling: grote hinder

© put

Nadine Marechal, Antwerps bestendig secretaris voor het ACOD , denkt dat de hinder groot zal zijn in stedelijke diensten als de kinderopvang en bij de vuilnisophaling. “Maar de stakers doen dat niet voor hun plezier. En het vuilnis zal later toch moeten worden opgehaald.” Ze spreekt over een alarmkreet. “Het is niet correct als je met mensen eerst afspraken maakt over hun pensioen en dan onderweg de regels verandert. Zoals de studiejaren niet meer laten meetellen. Terwijl die studie wel als eis wordt gesteld voor de aanwerving.”

6. Onderwijs: nauwelijks hinder

© Hollandse Hoogte / Werry Crone

Bij het onderwijs wordt alleen ‘gesensibiliseerd’, niet gestaakt. “We zijn in volle overleg met de minister over verschillende dossiers, vandaar. Maar we zijn wel solidair”, zegt afgevaardigde Uwe Rochtus.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER