Reporters / Food & Drink Photos

Onderaan de voedings­driehoek, maar gepromoot door Vlaamse overheid: biefstuk-friet

Een nieuwe campagne van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) die biefstuk-friet promoot, is een doorn in het oog van oppositiepartij Groen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. "Compleet onaanvaardbaar", vindt Bart Caron van Groen, want rood vlees staat helemaal onderaan de nieuwe voedingsdriehoek en frieten vallen er zelfs buiten. Het VLAM en bevoegd minister Joke Schauvliege (CD&V) verdedigen de campagne. 

Hebt u het spotje op de radio al gehoord? Of onderstaande affiche gespot? (foto onderaan artikel) Dan weet u dat deze week "de week van de steak-friet" is. Althans, zo wil het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing het graag, een vzw die met steun van de verschillende sectoren en de Vlaamse overheid producten van bij ons promoot.

Niets mis mee, denkt u misschien, zo'n lekkere biefstuk met frietjes - een van de gerechten waarvoor ons land bekendstaat - nog eens extra in de verf zetten. Maar voor oppositiepartij Groen is de campagne een doorn in het oog.

De partij verwijt de Vlaamse regering inconsequente communicatie, want niet zo lang geleden stelde het Vlaams Instituut Gezond Leven een nieuwe voedingsdriehoek voor (foto onder). En wat bengelde onderaan in die driehoek? Juist: rood vlees. En wat valt buiten die driehoek? Juist: frieten. En nu promoot het VLAM net die twee producten, klaagt Bart Caron aan in Het Laatste Nieuws. "Onaanvaardbaar."

Caron vraagt zich ook af waarom het VLAM eigenlijk nog reclame moet maken voor dit gerecht, aangezien het al zo populair is. Het VLAM zou ook vlees van eigen bodem moeten promoten, vindt hij, "het moet vooral reclame maken voor gezonde en lokale producten".

"We zeggen niet dat Belgen meer vlees moeten eten"

Volgens bevoegd minister van Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) en het VLAM zelf is dat net de bedoeling van de campagne: promotie voor rundvlees van bij ons. Schauvliege vindt de week van de steak-friet niet tegenstrijdig met de voedingsdriehoek. "VLAM wil de Vlaming er niet toe aanzetten om een bepaald product meer te eten, maar wil de consument inspireren om een product van eigen bodem te kiezen", zegt ze in de krant.

"We zeggen nergens dat Belgen meer vlees moeten eten", verdedigt ook het VLAM de campagne. "We willen hen doen nadenken over de herkomst van hun vlees." Al geeft het centrum toe dat die boodschap niet primair aan bod komt in de campagne. "We trekken eerst de aandacht met iets lekkers."

Het centrum staat naar eigen zeggen wel open voor kritiek. Als blijkt dat de kerngedachte niet genoeg is overgekomen, zal de campagne bijgestuurd worden, luidt het in de krant.

VLAM

Meest gelezen