"Kerncentrales in België zijn niet beschermd tegen aanval"
De koelbekkens van de kerncentrales in België en Frankrijk zijn onvoldoende beschermd tegen een externe aanval, zoals een vliegtuigcrash of een aanslag. Dat zegt Greenpeace Frankrijk op basis van een rapport dat werd opgesteld door zeven internationale experten.
De experten werden door Greenpeace ingeschakeld na de recente aanslagen in België en Frankrijk. "Hun conclusie is unaniem: de opslagbassins met gebruikte brandstofstaven, die zich buiten de gebunkerde reactorgebouwen bevinden, zijn uiterst kwetsbaar", stelt Greenpeace vandaag.
De milieubeweging wijst erop dat die koelbekkens "een veel grotere concentratie radioactiviteit" bevatten dan de reactoren zelf. "Wanneer bij een aanval deze bekkens beschadigd worden en het koelwater wegloopt, komen de brandstofstaven bloot te liggen en lopen de temperatuur en straling op. Een dergelijk scenario leidt tot een kernramp met grote radiologische impact", klinkt het.
Onbegrijpelijke beslissing
Eloi Glorieux, nucleair expert bij Greenpeace België, noemt het onbegrijpelijk dat "het FANC (de nucleaire regulator, red.) geen bijkomende beschermingsmaatregelen heeft opgelegd toen het toestemming gaf om de oudste en minst beveiligde reactoren, Doel 1, 2 en Tihange 1, tien jaar langer open te houden". Hij wijst op de nabijheid van grote steden als Antwerpen, Luik en Namen.
Ook in Frankrijk, waar er 58 kernreactoren en koelbassins zijn, zien de experten veiligheidsproblemen. "EDF en Engie/Electrabel, die de centrales in België en Frankrijk uitbaten, hebben de verantwoordelijkheid om de beveiliging van deze kwetsbare installaties op te voeren", besluit Greenpeace. Het vertrouwelijke rapport, waarvan enkel een samenvatting publiek wordt gemaakt, vertrekt naar het FANC, het Crisiscentrum en minister van Binennlandse Zaken Jan Jambon, die bevoegd is voor nucleaire veiligheid.
Stresstesten
In een reactie zegt uitbater Engie Electrabel dat in het kader van de Belgische stresstesten voor alle Belgische centrales grondige analyses zijn gebeurd, onder toezicht van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC), de onafhankelijke controle-instantie. "De impact van vliegtuigcrashes en andere projectielen is toen grondig bestudeerd en alle maatregelen zijn genomen om de veiligheid onder alle omstandigheden te garanderen", verzekert het energiebedrijf.
Het FANC, de nucleaire regulator, heeft het volledige rapport van Greenpeace nog niet gekregen. Maar in een eerste reactie wijst de regulator er op dat de kerncentrales recentelijk aan stresstests zijn onderworpen, "en dit met de meest onwaarschijnlijke scenario's", aldus een woordvoerder. Als gevolg van die testen zijn maatregelen genomen, klink het bij de regulator. De tests hadden betrekking op de hele nucleaire site, dus ook op de door Greenpeace aangehaalde koelbekkens. "Het zou ons verbazen moest het rapport correct blijken", aldus nog een FANC-woordvoerder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Update
Bedrijven vragen tragere kernuitstap, maar botsen op kritiek: "VBO pleit voor stilstand"
Ook na 2025 zal kernenergie nog deel moeten uitmaken van de energiemix, meent het VBO. De werkgeversorganisatie pleit voor meer realisme inzake de timing om alle centrales te sluiten. Dat zegt Pieter Timmermans in De Standaard. Ook in De Tijd herhaalt Timmermans dit pleidooi. Milieuorganisaties en groene partijen keuren het voorstel af. N-VA is wel voorstander. -
145
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
-
Zwitserse kernreactor van Beznau heropgestart
-
Update
Weer meer schildklierkankers rond kerncentrales Fleurus en Mol-Dessel
In een straal van 20 kilometer rond de kerncentrales van Fleurus en Mol-Dessel ligt het aantal nieuwe gevallen van schildklierkanker opnieuw lichtjes hoger dan het gemiddelde. Dat is niet het geval voor de kerncentrales van Doel en Tihange, zo blijkt vandaag uit de tussentijdse resultaten van een studie. -
Zoekactie naar mogelijk vermiste persoon in zee bij Knokke levert voorlopig niets op
Dinsdagavond laat is in de zee bij Knokke een zoekactie in zee gestart naar een persoon die te water is gegaan en mogelijk niet is teruggekeerd. Dat meldt burgemeester Jan Morbee aan onze redactie nadat via 4040 meldingen binnenliepen over een zoekactie met helikopters en boten ter hoogte van brasserie Rubens aan de Zeedijk. -
KIJK. Van winkelkarretjes tot wegwijzers en vuilnisbakken: Rijkevorsel geniet van stevige editie Poortje Pik
Rijkevorsel
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
PREMIUM13
Vlaamse ex-IT’er wil ‘groene muur’ bouwen in Afrika: “Als we niets doen is het over 40 jaar te laat”
Met de koning als ambassadeur trekt Werner Sels (57) naar Namibië. De voormalige succesvolle IT’er gooide bijna twintig jaar geleden het roer om. Hoe komt het dat de klimaatproblematiek hem zo raakte dat hij zijn goed draaiende zaak verkocht om duizenden hectare land in Afrika te bebossen? Naast overbegrazing, waar stoot Sels zo nog tegenaan? Komt zijn ‘groene muur’ van de grond? “Als er niets gebeurt, wordt alles hier woestijn en is er niets meer mee aan te vangen” -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Man (70) komt onder hefbrug terecht terwijl hij aan auto sleutelt en sterft ter plaatse
Waregem